لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

رئیس شفاخانه استقلال: اکثریت زخمیان رویداد اخیر کابل مرخص شدند


افغان‎ها با رنج و نا امنی رابطه طولانی دارند اما در یک و نیم دهه گذشته حملات انفجاری و انتحاری نیز از آن‎ها قربانی می‎گیرد.

حمله عصر روز گذشته در سرک دارالامان شهر کابل نزدیک به یک صد و پنجاه خانواده را به ماتم و اندوه نشاند.

دیوارهای شفاخانه استقلال هم که در نزدیکی محل این رویداد قرار دارد شاهد آه و ناله این قربانیان بوده‎است.

رفیع الله و ولی دو تن از زخمیان این رویداد که برای عدالت خواهی به الحاقیه ولسی جرگه مراجعه کرده بودند می‎گویند، یگانه نان آور برای خانواده‎های شان هستند و آنان وقوع این رویداد را چنین بیان می‎کنند.

مراسم بخاکسپاری یکی از قربانیان رویداد اخیر کابل
مراسم بخاکسپاری یکی از قربانیان رویداد اخیر کابل

"انفجار شد شش نماینده که همه شان زخمی شدند، من هم افتادم و فریاد کشیدم که مرا بردارید، دیدم که زن و مردم در همه جا افتاده بودند."

" از تکسی پایین شدم که انفجار شد، انفجا اول کم بود کم و بیش ۱۰ تن زخمی بود، من خود را به تکسی رساندم و گفته می‎شود که بیشتر افراد در انفجار دومی کشته و زخمی شده‎اند."

رئیس شفاخانه استقلال شهر کابل می‎گوید، ۵۷ زخمی رویداد عصر روز گذشته به آنان انتقال یافته که پس از ارائه کمک‎های اولیه اکثر شان مرخص گردیدند.

محمد صابر نصیب می‎گوید، شماری از زخمیان که حالت شان وخیم بود به شفاخانه‎های دیگر شهر کابل انتقال یافته‎اند و حدود ده تن دیگر شان هنوز هم در این شفاخانه بستری‎اند.

محل رویداد
محل رویداد

او افزود:

"به تعداد ۵۷ هموطنان ما که در حادثه دلخراش دیروز در سرک دارالامان در مقابل الحاقیه شورای ملی اتفاق افتاد به شفاخانه استقلال انتقال شده که بین ده تا پانزده مریض وضعیت شان وخیم بود و عملیات شدند و خوشبختانه که هیچ کدام شان را از دست ندادیم و شماری شان هنوز هم در شفاخانه استقلال بستری اند."

از سوی دیگر قمرالدین صدیقی مشاور مطبوعاتی وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفته‎است که در این رویداد دست کم ۳۷ تن کشته و ۹۸ تن دیگر زخم برداشته که زنان و اطفال نیز شامل آن می‎باشند.

به گفته فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی قومندانی امنیه کابل اکثر قربانیان این رویداد افراد ملکی می‎باشند.

حاجی محمد اندیوال آمر ثبت مباحثات ریاست پارلمانی مشرانو جرگه و یکی از مجروحین از مخالفان مسلح می‎خواهد تا به حال مردم شان دل سوختانده و دیگر آله دست بیگانه گان قرار نگیرند.

او افزود:

"دل بسوزانند به این ملت، به این بیوه‎ها، یتیم‎ها، معلول که در این کشور وجود دارد، کار و زیر بنا وجود ندارد کم انصاف کرده و از عاطفه کار گیرند، مفاد همچون حملات به مردم افغانستان نه بلکه به کسانی بر می‎گردد به آنان دول می‎زنند."

آقای اندیوال می‎گوید، همچو اعمال تنها می‎تواند دشمنان این کشور را خوشحال بسازد نه مردم آن‎را و به گفته وی طالبان مسلح نیز برای منافع دیگران می‎کوشند.

طالبان مسلح مسېولیت این رویداد را بر عهده گرفته و ادعا کرده‎اند که در این دو حمله پیهم شان شماری زیادی از منسوبین نیروهای امنیتی افغان نیز کشته شده‎اند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG