لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

نگرانی‌ها در مورد اخراج اجباری مهاجرین افغان از ایران و پاکستان


وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان مانند سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی، در مورد برگشت پناهندگان افغان از کشورهای همسایه ابراز نگرانی می‌کند.

مقامات این وزارت می‌گویند، پالیسی برگشت مهاجرین افغان از دو کشور همسایه این است تا زمانیکه شرایط در داخل افغانستان به صورت درست مساعد نشود، ایران و پاکستان مطابق به کنوانسیون‌ها و میثاق‌های بین‌المللی نباید به اخراج اجباری مهاجران افغان دست بزنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت یا IOM می‌گوید، در هفتۀ اول سال جدید میلادی حدود ۹ هزار مهاجر افغان فاقد اسناد از ایران و پاکستان بطور اجباری اخراج گردیده‌اند.

این اداره گفته است که برگشت مهاجرین افغان به کشور‌ شان این نگرانی را به میان آورده که افغانستان جنگ زده چگونه می‌تواند به یک بارگی این تعداد عودت کنندگان را بپذیرد و در جابجایی آن‌ها رسیدگی نماید.

ولی سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید، آن‌ها به کمک نهاد‌های بین‌المللی می‌توانند این ۹ هزار مهاجر را یاری رسانند.

اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان
اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان

اسلام الدین جرأت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"برگشت افغان‌های فاقد اسناد از ایران و پاکستان دولت افغانستان را به مشکل جدی مواجه نخواهد ساخت، اما از بابت این که چنین روند ادامه یابد، ممکن دولت افغانستان به دشواری‌های مواجه شود، ما همسان با سازمان‌های بین‌المللی در این ارتباط جداً نگرانی ابراز می‌داریم. "

ادارۀ مهاجرت بین‌المللی می‌گوید، در هفته اول سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶۴۳ مهاجر از پاکستان و ۷۷۷۶ مهاجر افغان از ایران اخراج شده‌اند.

اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید، خواست دولت افغانستان از کشورهای همسایه و هم کشور‌های اروپایی این‌است که هر نوع عودت مهاجرین افغان را مطابق به کنوانسیون‌ها و یا هم تفاهمنامه‌ها در این زمینه انجام دهند و خود را مطابق معیار‌های بین‌المللی عیار سازند.

آقای جرأت اضافه کرد، هر چند حکومت افغانستان در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی به کمک نهادهای بین‌المللی توانسته که بیش از یک میلیون مهاجر افغان از کشورهای همسایه و اروپایی را جابجا کند، اما این وزارت می‌خواهد که برگشت مهاجرین چه با اسناد و بدون اسناد به طور داوطلبانه و مطابق به وضعیت این‌کشور باشد.

XS
SM
MD
LG