لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

حکومت افغانستان برای کشانیدن ملل‌متحد به پروسه صلح تلاش می‎کند


حکومت افغانستان تلاش‎های را آغاز کرده تا همکاری سازمان ملل‌متحد را برای پروسه صلح بیشتر سازد.

به همین منظور عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه دیروز "چهارشنبه" با تدامیچی یاماموتو نماینده سازمان ملل‌متحد برای افغانستان، در کابل دیدار کرد.

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در دیدار با نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان، موضوع صلح حکومت با طالبان را در میان گذاشته‎است.

عبدالله عبدالله و تدامیچی یاماموتو روز چهارشنبه در کابل با هم دیدند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت آقای عبدالله در این دیدار بر همکاری‎های منطقه‌یی جهت برقراری صلح تأکید کرد.

فیصل: آقای عبدالله در این دیدار بر همکاری‎های منطقه‌یی جهت برقراری صلح تأکید کرد.
فیصل: آقای عبدالله در این دیدار بر همکاری‎های منطقه‌یی جهت برقراری صلح تأکید کرد.

او افزود:

"رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در اشاره با مبارزه علیه تروریزم و همکاری‎های منطقه‌یی گفت که پاکستان در این مورد همکاری لازم داشته باشد."

اسلام‌آباد در این اواخر، یکبار دیگر گفته که در مذاکرات صلح افغانستان همکاری خواهد کرد.

صدراعظم پاکستان روز چهارشنبه در سخنرانی‌اش در ۴۷مین اجلاس اقتصادی در داووس گفت کشورش آماده و حاضر است تا از پروسه مصالحه در افغانستان، تحت رهبری افغان‎ها حمایت کند و امکانات را برای آن فراهم سازد.

نواز شریف همچنان گفت که صلح و ثبات افغانستان به صورت مستقیم با امنیت پاکستان ارتباط دارد.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید در گفت‌وگوهای دیروز عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و نماینده خاص سازمان ملل‌متحد در مورد اظهارات صدراعظم پاکستان چیزی گفته نشد، اما بحث‎ها در این مورد متمرکز بود که کشورهای منطقه باید روابط را با دولت افغانستان برقرار کنند نه با گروه‎های شورشی و تروریستی.

اخیراً گزارش‎های نشر شد که در کنار پاکستان، ایران هم با طالبان روابط برقرار کرده‎است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‎گوید عبدالله عبدالله که دو هفته پیش به ایران رفته بود، با مقام‎های آن‌کشور در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‎است.

او افزود:

"رئیس جمهور ایران به رئیس اجرائیه اطمینان داده که آن‎ها با استفاده از منابع و امکانات‌شان، تلاش ممکن خواهند کرد تا در پروسه صلح افغانستان همکاری کنند و همکار خوب افغانستان در مبارزه با تروریزم بمانند."

بر اساس برخی معلوماتی که رادیو آزادی به دست آورده، حکومت افغانستان روابطش را با طالبان در قطر افزایش داده‎است تا در نتیجۀ تلاش‎ها، آن‎ها را بدون میانجیگری و مداخله کشورهای همسایه، به میز مذاکره با حکومت بکشاند.

شماری از منابع در حکومت افغانستان می‎گویند برخی پیشرفت‎ها در این مورد صورت گرفته اما جزئیات بیشتر در این باره داده نشده‎است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG