لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

دیپلومات: نظر و برنامه ترمپ در رابطه با افغانستان روشن نیست


دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود می‌نویسد نظر و برنامه رئیس جمهور منتخب امریکا در رابطه با افغانستان روشن نیست.

در یک مصاحبه در سال ۲۰۱۲ دونالد ترمپ گفته بود ایالات متحده باید سربازان خود را از افغانستان خارج کند و دالرهای که به افغانستان کمک می‌کند برای بازسازی امریکا به مصرف برساند.

اما به نوشته دیپلومات بررسی های اخیر نشان می‌دهد که ترمپ تاوان جیوپولتیکی این نظریه خود را درک کرده و در صحبت با رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی در دوم دسمبر تعهدات امریکا را به افغانستان تکرار کرده‌است.

نشریه می‌نویسد که این نظریه جدید ترمپ همزمان با ارسال ۳۰۰ سرباز قوای بحری امریکا به ولایت هلمند علایمی می‌باشند که حکومت بعدی امریکا هم تعهدات خود را برای تأمین ثبات در افغانستان ادامه خواهد داد.

نشریه می‌افزاید هرچند امریکا بازیکن مهم جهانی در افغانستان می‌باشد اما از نگاه جیوپولتیکی امریکا در تأمین امنیت آینده افغانستان کمترین نقش را به عهده دارد و در مرحله اول کشورهای همسایه افغانستان است که باید در این راستا تلاش نمایند و هر نوع کوشش برای خارج نگهداشتن این بازیکنان از صحنه سیاسی افغانستان کوتاه نظری خواهد بود.

نشریه دیپلومات می‌افزاید، بزرگترین چالش دیپلوماسی امریکا در افغانستان تشکیل یک ائتلاف واقعی می‌باشد که تمام اعضای آن خواهان تشکیل یک افغانستان با امنیت و با ثبات باشند که بتواند از نگاه حکومتداری متکی بخود باشد و توانایی دفاع از خود را داشته باشد.

جیوپولیتکل فیوچر

نشریه جیوپولیتکل فیوچر در شماره اخیر خود بازهم به اهمیت جیوپولتیک افغانستان توجه نموده و نوشته است که دخالت روسیه در افغانستان نو نیست اما نزدیکی روسیه با طالبان نو می‌باشد.

به نوشته نشریه روس‌ها مشکلاتی را که در دوره های گذشته در افغانستان تجربه کرده‌اند فراموش نمی‌کنند، اما اکنون روسیه برای بلند بردن موقف خود در معامله با امریکا و تقویه امنیت منطقه باید با شورشیان افغان یک نوع ارتباط داشته باشد.

این در حالیست که اخیراً بعضی از رسانه ها می‌گویند، روسیه با طالبان نزدیک شده و حتی آنها را حمایت می‌کند.

به نوشته نشریه جیوپولیتیک فویچر هیچ سندی وجود ندارد که روسیه به طالبان اسلحه داده باشد، اما موضوع اسلحه آنقدر مطرح نیست و این به نفع روسیه هم نمی‌باشد که بحران افغانستان را بیشتر شعله ور بسازد، اما روسیه با طالبان شاید تبادله معلومات و ارتباط دپلوماتیک داشته باشد تا به مقابل دشمن مشترک یعنی داعش از آنها استفاده کند.

نشریه می‌نویسد برعکس امریکا روسیه نمی‌تواند حالات افغانستان و آینده آن را نادیده بگیرد زیرا افغانستان در سرحدات جنوبی آن موقعیت دارد و روسیه می‌ترسد که بحران افغانستان به کشورهای آسیای میانه هم سرایت خواهد کرد.

نشریه می‌افزاید در تمام این ماجرا یک چیز قابل توجه است کهجیو پولیتیکس روسیه را مجبور ساخته است از جنگ با جهادیست ها به اتحاد با آنها بپردازد.

XS
SM
MD
LG