لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

بستگان فعالان پاکستانی: عزیزان ما به مقدسات توهین نکرده‌اند


خانواده‎های پنج فعال ناپدید شده پاکستانی آنچه را که آن‎ها تبلیغات مخرب علیه عزیزان‌شان خوانده، محکوم کرده‎اند.

اعضای این خانواده‎ها می‎گویند، تبلیغات جریان دارد که گویا این پنج فعال رسانه‎های اجتماعی و حامی حقوق بشر، به مقدسات مذهبی توهین کرده‎اند.

این پنج فعال که علیه تعصبات مذهبی ایستاده و همزمان اردوی پاکستان را انتقاد کرده بودند، در اوایل این ماه یکی پی دیگر ناپدید شدند.

تاکنون کسی و یا گروهی مسئولیت اختطاف آن‎ها را به عهده نگرفته و ادارت امنیتی پاکستان دخالت در این موضوع را رد کرده‎اند.

ضمناً، اتهام توهین به مقدسات مذهبی بر این فعالان در رسانه‎های اجتماعی فیس‌بوک و تویتر باعث سیل از تهدیدها شده‎است.

خانم یک فعال پاکستانی
خانم یک فعال پاکستانی

اعضای خانواده‎های سلمان حیدر و وقاص گورایا دیروز در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد گفتند:

"تبلیغاتی در ارتباط به وارد کردن اتهام توهین به مقدسات بر این فعالان به معنی انحراف همدردی مردم عام نسبت به بازداشت عزیزان ماست که بطور غیر قانونی و قصدی اختطاف و ناپدید شده‎اند."

سلمان حیدر نویسنده چپ‌گرا و استاد پوهنتون همراه با ویبلاگ نویسان آزاد، گورایا، عاصم سعید و احمد رضا و همچنان سمیر عباس مسئول یک گروه فعال ضد تندروی در شهر کراچی پاکستان، در اوایل ماه جنوری ناپدید شدند.

مسئول کمیسیون حقوق بشر پاکستان می‎گوید، این اولین بار نیست که فعالان اجتماعی و حامیان حقوق بشر در پاکستان ناپدید می‎شوند.

زهره یوسف می‎گوید، در حال حاضر صدها فعال اجتماعی در ایالت‎های خیبر پشتونخوا، سند و برخی نقاط دیگر پاکستان لادرک اند.

او افزود:

"پاکستان باید کنوانسیون سازمان ملل‌متحد را امضأ کند که جوابگوی اختطاف‎های قصدی باشد و آن را جامعه عمل بپوشاند. در آن کنوانسیون همچنان کسی از مجازات مبراء نخواهد بود که به زور و فشار بر خلاف میل شخصی کاری را توسط او انجام دهد. به نظر من برای جلوگیری از اختطاف‎های عمدی گام‎های برداشته شود."

گروهی بنام جامعه مدنی پاکستان در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته شکایت‌نامه را علیه این مردان ناپدید شده به پولیس ارائه کرد و این افراد را به توهین به پیغمبر اسلام متهم کرد، اتهامی که اگر ثابت شود، مجازات آن اعدام است.

بر اساس گزارش مرکزی خبر رادیو آزادی وارد کردن چنین اتهام‎ها زندگی این فعالان را به مخاطره انداخته و باعث می‎گردد تا تندروان مذهبی، آن‎ها و خانوده‎های شان را مورد هدف قرار دهند.

XS
SM
MD
LG