لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

پایان سفر ۸ ساله اوباما و کشمکش هایش با افغانستان


دیدار اوباما از پایگاه نظامی بگرام در پروان افغانستان
دیدار اوباما از پایگاه نظامی بگرام در پروان افغانستان

دو دور پر نشیب و فراز ریاست جمهوری بارک اوباما رئیس جمهور امریکا فردا خاتمه میابد.

اوباما ماموریت دشواری را از رئیس جمهور پیشین آنکشور جورج دبلیو بوش به ارمغان برده بود که عبارت است از جنگ افغانستان.

آیا اوباما توانست در دو دور ریاست جمهوری اش تعهداتی را که در رابطه با جنگ افغانستان کرده بود، عملی سازد؟!

روابط اوباما با رهبران افغانستان چگونه بود؟!

برجسته ترین اقدامات بارک اوباما در افغانستان در دوره هشت ساله ریاست جمهوری اش کدامها بوده‎اند؟!

دوره هشت ساله ریاست جمهوری بارک اوباما شاهد نشیب و فرازهای زیادی در صحنه بین المللی مخصوصاً در رابطه با جنگ افغانستان بوده‎است.

شماری از کارشناسان افغان می‎گویند رئیس جمهور اوباما نتوانسته‎است مهمترین تعهدش را که ختم جنگ و ایجاد ثبات در افغانستان بود عملی سازد.

صافی: رسیدگی کافی برای مبارزه برضد تروریزم بین المللی و کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان صورت نگرفته‎است.
صافی: رسیدگی کافی برای مبارزه برضد تروریزم بین المللی و کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان صورت نگرفته‎است.

پوهاند ودیر صافی کارشناس امور سیاسی افغان می‎گوید:

"بیشتر دوره ماموریت اوباما و روابط اش با افغانستان و منطقه بسیار از دید دموکراسی و دموکرات‎ها طوری بود که رسیدگی کافی برای مبارزه برضد تروریزم بین المللی و کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان صورت نگرفته‎است و از لحاظ امنیت که هدف اصلی ناتو و امریکا بوده‎است، متاسفانه تلاش‎ها به وضیعت بهتر نه انجامیده‎است."

ولی با این هم رییس جمهور اوباما توانسته‎است در هشت سال ریاست جمهوری اش اقدامات نسبتاً برجسته در رابطه با افغانستان داشته باشد.

در جمله برجسته ترین اقدامات اوباما در افغانستان می‎توان از اعزام ۳۰ هزار نیروی اضافی به افغانستان، کشته شدن بن لادن در ایبت آباد پاکستان، امضای پیمان ستراتیژیک با افغانستان و نکات دیگر یاد کرد.

حامد کرزی و بارک اوباما
حامد کرزی و بارک اوباما

رئیس جمهور اوباما درست ۱۰ ماه بعد از آغاز کارش به حیث رئیس جمهور امریکا در اول دسمبر سال ۲۰۰۹ تصمیم اش مبنی بر اعزام ۳۰ هزار سرباز بیشتر به افغانستان را اعلان کرد و اخیراً همین تصمیم اش را دشوار ترین تصمیم دو دوره ریاست جمهوری اش خوانده، از آن دفاع نموده و گفت، کار درستی را انجام داده بود زیرا طالبان در آنوقت قوی شده بودند.

روابط اوباما با رةیس جمهور پیشین افغانستان حامد کرزی پر نشیب و فراز بود. مخصوصاً زمانی‎که کرزی از توافقنامه امنیتی با امریکا بعد از تائید یک لویه جرگه ابا ورزید.

با امضا نکردن همین توافقنامه امنیتی روابط میان کرزی و اوباما به پایین ترین سطح آن نزول کرد.

باوجود اختلاف میان کرزی و اوباما توافق همکاری‎های ستراتیژیک بین افغانستان و امریکا در جریان یک سفر از قبل اعلان ناشده اوباما به افغانستان در ماه می سال ۲۰۱۲ با حامد کرزی امضا شد.

غنی با اوباما
غنی با اوباما

کرزی و اوباما باوجود اختلافات موجود میان شان در چندین جلسه بین المللی باهم دیدار کردند که از آن می‎توان از اجلاس شیکاگو در سال ۲۰۱۲ یاد کرد که در آن وعده کمک نظامی ۴ میلیارد دالری به افغانستان داده شد.

در اول می سال ۲۰۱۱ اسامه بن لادن در ایبت آباد پاکستان کشته شد مسئله که هدف اصلی مداخله نظامی امریکا در افغانستان بود.

اوباما این دست آورد اداره اشرا را به تاریخ اول می سال ۲۰۱۱ چنین اعلان کرد:

"شام بخیر. امشب می‎توانم به مردم امریکا و به جهان گزارش دهم که ایالات متحده عملیاتی را انجام داده‎است که در آن اسامه بن لادن رهبر القاعده کشته شده‎است. تروریست که مسئول کشتار هزاران مرد، زن و طفل بود."

اوباما در هشت سال ریاست جمهوری اش ۴ بار به افغانستان سفر کرد و هربار با نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان ددیدار داشت.

آخرین دیدار اوباما با کرزی در جنوری سال ۲۰۱۳ بود و بعد از آن روابط میان دو رهبره تیره تر شد.

حدود یک سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۴ رئیس جمهور اوباما با همتای جدید افغان اش اشرف غنی دیدار کرد.

برخلاف حامد کرزی، روابط رئیس جمهور اوباما با رئیس جمهور غنی گرمتر بوده‎است.

دیده شود که جانشین اوباما دونالد ترمپ، مردی‎که فردا قرار است زمام امور را در امریکا به دست بگیرد چگونه روابط را با رهبران افغانستان در پیش خواهد گرفت و چی اقداماتی جدید را به هدف برخورد با طولانی ترین جنگ امریکا در خارج اتخاذ خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG