لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

ارگ: بارک اوباما روابط پایدار را با افغانستان بنیاد گذاشت


حکومت افغانستان می‎گوید، بارک اوباما روابط درازمدت و پایه دار را با افغانستان بنیاد گذاشت.

ارگ ریاست با بیان این مطلب همچنان می‎گوید، آقای اوباما در دو سال اخیر تصمیم‎های خوبی برای افغانستان گرفته‎است.

اوباما به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور امریکا در حالی دو دوره چهار ساله ریاست جمهوری اش را به پایان می‎رساند که به باور حکومت فعلی افغانستان، او نقش بنیادی در بهبود روابط دو کشور داشت.

هر چند مسئله جنگ افغانستان یکی از موارد بر جامانده از جورج بوش رییس جمهور پیشین امریکا بود اما بارک اوباما در هشت سال گذشته توجه خاص به افغانستان داشت.

در ماه می این سال اوباما به افغانستان آمد و توافق نامه ستراتیژیک را با حامد کرزی امضا کرد.
در ماه می این سال اوباما به افغانستان آمد و توافق نامه ستراتیژیک را با حامد کرزی امضا کرد.

هدف قرار دادن و نابود کردن القاعده بخشی از تلاش‎های بارک اوباما بود که آن را جورج بوش در سال ۲۰۰۱ آغاز کرده بود.

اوباما ده ماه بعد از تسلیم شدن قدرت از جورج بوش در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که ۳۰ هزار نیروی اضافی امریکا وارد جنگ افغانستان شوند.

این تصمیم به گفته خود آقای اوباما یکی از دشوار ترین تصمیم هایش در مورد افغانستان بوده‎است.

اما آقای اوباما این تصمیم اش را به جا خوانده و گفته بود که در آن زمان طالبان در افغانستان قوی شده بود.

اوباما در سال ۲۰۱۱ به یکی از اهداف اش دست یافت که هدف قرار دادن اسامه بن لادن رهبر القاعده بود.

نظامیان امریکایی در ماه می سال ۲۰۱۱ بن لادن را در ایبت آباد پاکستان هدف قرار داد.

اوباما: پس از یک درگیری اسامه بن لادن را کشتند و جسدش را در اختیار گرفتند.
اوباما: پس از یک درگیری اسامه بن لادن را کشتند و جسدش را در اختیار گرفتند.

او باما گفته بود:

"امروز به رهبری من ایالات متحده عملیاتی را بالای یک محوطه در ایبت آباد پاکستان انجام داد، گروه کوچک از امریکایی‎ها این عملیات را با شجاعت و توانایی خارق العاده به پایان رساندند، پس از یک درگیری اسامه بن لادن را کشتند و جسدش را در اختیار گرفتند."

سال ۲۰۱۲ یکی از سال‎های بود که اوباما برای گسترش روابط امریکا با افغانستان قدم جدید گذاشت.

در ماه می این سال اوباما به افغانستان آمد و توافق نامه ستراتیژیک را با حامد کرزی امضا کرد.

پس از امضای این توافقنامه رفته رفته روابط میان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و بارک اوباما رئیس جمهور امریکا تیره شد.

با آن هم اوباما با آقای کرزی دیدارهای متعددی داشت.

در سال ۲۰۱۲ نشست شیکاگو برگزار شد که در این نشست وعده کمک نظامی چهار میلیارد دالری برای افغانستان داده شد.

در زمان بارک اوباما مسئله خروج تدریجی نیروهای امریکای از افغانستان مطرح شد و در این جریان آهسته آهسته روند انتقال مسئولیت‎های امنیتی از نیروهای امریکایی به نیروهای افغان صورت گرفت.

نیروهای امریکایی
نیروهای امریکایی

با این همه و به دنبال مطرح شدن امضای سند همکاری‎های امنیتی میان کابل و واشنگتن روابط میان حامد کرزی و بارک اوباما تیره شد و حامد کرزی پا فشاری کرد که این سند را امضا نمی‎کند.

کرزی سند امنیتی را امضا نکرد و این موضوع به حکومت بعدی واگذار شد.

کریم خرم که در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی رئیس دفتر رئیس جمهور بود دلیل پرتنش بودن روابط با بارک اوباما را این گونه بیان می‎کند:

" دلایل زیاد داشت که بعضی هایش از دوره اداره جورج بوش به میراث مانده بود که مسئله اختیار کردن سیاست نادرست در برابر پاکستان بود که آن‎ها با وصف این که می‎دانستند پاکستان تروریزم را تقویت می‎کند آن‎ها پاکستان را کمک می‎کردند، مسئله تلفات ملکی و جنگ در خانه‎ها و قریه‎های افغانستان بود که این‎ها از سابق مانده بودند، چیزی که در دوره اوباما به آن اضافه شد تلاش برای ساختن یک حکومت ضعیف با دو مرکز قدرت، یعنی آن‎ها می‎خواستند در سال ۲۰۰۹ ریاست اجرائیه را به وجود بیاورند و مرحله بعدی قرار داد ستراتیژیک و امنیتی بود."

در دوره ریاست جمهوری اوباما، انتقال مسئولیت‎های امنیتی از نیروهای امریکایی به نیروهای افغان در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید و شمار نیروهای امریکایی نیز در افغانستان کاهش یافت.

برخی کارشناسان افغان به این باور اند که بارک اوباما در دوره ریاست جمهوری اش تلاش کرد تا مسئولیت‎های امنیتی اش را در افغانستان کاهش دهد و به جای آن برنامه‎های انشکافی را در این کشور بیشتر تطبیق کند.

مهدی منادی کارشناس روابط بین الملل در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید، کاهش مسئولیت‎های امنیتی امریکا در افغانستان برنامه مناسبی نبود، زیرا به گفته وی کاهش سربازان امریکایی زمینه را برای بحران امنیتی و انکشافی بیشتر ساخت.

او افزود:

"وقتی که خروج نیروهای خارجی از افغانستان مطرح می شود می بینیم که طالبان و دیگر گروه‎های تروریستی بیشتر توانمند می‎شوند و این توانمندی شرایط نا امنی را در افغانستان فراهم می‎سازد و اما در کنار این موضوع برنامه‎های انکشافی اوباما از جمله موضوعات بوده که دست آوردهای برای افغانستان داشته و اما این دست آوردها متاسفانه به کام تلخ نا امنی فرو رفته و نا امنی شرایط ناگواری را در افغانستان فراهم ساخته."

اما با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی، سند امنیتی با امریکا امضا شد و روابط دو کشور دوباره احیا شد.

حکومت کنونی به این باور است که امضای توافقنامه ستراتیژیک با امریکا روابط دو کشور را بنیادین ساخت.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‎گوید، در دو سال اخیر روابط میان افغانستان و دولت بارک اوباما بهبود یافته‎است.

چخانسوری: دوره ریاست جمهوری بارک اوباما برای افغانستان بسیار یک دوره خوب بود.
چخانسوری: دوره ریاست جمهوری بارک اوباما برای افغانستان بسیار یک دوره خوب بود.

وی اظهار می‎دارد که در بنیادی ساختن این روابط بارک اوباما نقش مهمی ایفا کرد.

او افزود:

"دوره ریاست جمهوری بارک اوباما برای افغانستان بسیار یک دوره خوب بود، حد اقل در دو سال گذشته حکومت افغانستان توانست که یک رابطه ستراتیژیک را همراه ایالات متحده ایجاد کند که در ایجاد این رابطه رهبری شخص بارک اوباما رئیس جمهور امریکا بسیار ارزنده بوده و تصامیم که آن‎ها (بارک اوباما) گرفتند خصوصا در تمدید نگه داشتن نیروهای بیشتر در افغانستان بسیار حیاتی و مهم بود برای افغانستان و تصامیم دیگری را که گرفتند باعث این شد که در کنفرانس وارسا یک اجماع عمومی جهانی و منطقوی برای افغانسان به وجود بیاید و در بخش دیگه رئیس جمهور اوباما با امضا کردن موافقت نامه همکاری‎های ستراتیژیک با افغانستان و موافقت نامه دو جانبه امنیتی روابط ما را بنیادین ساخت و روابط ستراتیژیک و دراز مدت و پایه دار را بنیاد گذاشت."

دیدار کری از افغانستان
دیدار کری از افغانستان

دولت اوباما در حل تنش‎های انتخابات ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ افغانستان نیز نقش میانجی را بازی کرد.

بارک اوباما در هر دو انتخابات جان کری وزیر امور خارجه اش را به افغانستان فرستاد به این تنش‎ها نقطه پایان بگذارد.

در سال ۲۰۱۴ زمانی که تنش‎های انتخاباتی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله افزایش یافته بود با آمدن وزیر خارجه دولت بارک اوباما این تنش‎ها پایان یافت.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید، اگر در انتخابات ۲۰۱۴ امریکا میانجیگری نمی‎کرد، در افغانستان حکومت موازی به میان می‎آمد.

محقق: دولت اوباما از حکومت موازی در افغانستان جلوگیری کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:43 0:00

او افزود:

"اگر آن‎ها این پادر میانی را نمی‎کردند اوضاع به طرف پاشیدگی پیش می‎رفت، اعلام شده بود آن زمان حکومت موازی میشد و جنجال میشد، اعلام شده بود که او کار را می‎کردند."

ریاست جمهوری افغانستان هم نقش امریکا را در انتخابات مثبت می‎خواند.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در این باره می‎گوید:

"در وقت انتخابات ما در یک حالت خاص قرار داشتیم و امریکا منحیث یکی از شرکای بنیادین افغانستان رول خود را بازی کرد و مثبت بوده و افغان‎ها همیشه در بین خود مذاکرات کردند و مشکلات را حل کردند ولی همکاری شرکای ما در او بخش موثر بوده و خصوصا از ایالات متحده امریکا."

ارگ ریاست جمهوری می‎گوید، روابط میان امریکا و افغانستان در دو سال اخیر نسبت به هر زمانی دیگر پایه دار تر شده‎است.

هارون چخانسوری می‎گوید، در دو سال اخیر حدود هفده کنفرانس ویدیویی میان محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغنستان و بارک اوباما رئیس جمهور امریکا صورت گرفته‎است.

اوباما در دو دوره چهار ساله ریاست جمهوری اش چهار بار به افغانستان سفر کرد و در این سفرها بر دوام همکاری‎های کشورش با افغانستان تاکید کرد.

دیدار اوباما از پایگاه نظامی بگرام
دیدار اوباما از پایگاه نظامی بگرام

آخرین سفر اوباما به افغانستان در سال ۲۰۱۴ بود که با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیدار کرد.

بر اساس تصمیم دولت اوباما ۸۴۰۰ سرباز امریکایی تا پایان سال جاری میلادی در افغانستان باقی می‎مانند و دیده شود که دونالد ترمپ در این باره چی تصمیم خواهد گرفت.

با این همه فراز و نشیب‎های دوره هشت ساله بارک اوباما، حکومت افغانستان به این باور است که روابط افغانستان با حکومت جدید امریکا گسترش خواهد یافت.

هارون چخانسوری ابراز امیدواری کرد که که با روی کار آمدن حکومت دونالد ترامپ روابط افغانستان با امریکا گرمتر از گذشته خواهد شد.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG