لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

ارگ: اداره جدید امریکا تعهد کرد که در کنار افغانستان می‎ماند


اداره جدید امریکا تعهد کرده‎است که در کار مبارزه با تروریزم در کنار افغانستان می‎ماند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی، با تاکید بر این مطلب می‎گوید، در گفتگوی که ترمپ با آقای غنی داشته، بر پشتیبانی دوامدار کشورش از افغانستان تاکید ورزیده‎است.

مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور بر پایداری تعهد اداره جدید امریکا در کار مبارزه با تروریزم در افغانستان اشاره می‎کند، حتا بیشتر شدن حمایت نظامی این اداره از نیروهای امنیتی افغان.

مینه پال روز جمعه درصحبت با رادیو آزادی تاکید کرد که اداره جدید امریکا تعهد درازمدت همکاری با افغانستان دارد و در کنار این کشور می‎ماند.

مینه پال: ایالات متحد امریکا تعهد سپرده که در کنار افغانستان میماند.
مینه پال: ایالات متحد امریکا تعهد سپرده که در کنار افغانستان میماند.

او افزود:

"ایالات متحد امریکا تعهد سپرده که در کنار افغانستان میماند و به همکاری اش در کار مبارزه با تروریزم ادامه می‎دهد."

مینه پال می‎گوید، در تماس تیلفونی که دونالد ترمپ ماه گذشته با رئیس جمهورغنی داشته‎است، در آن در مورد مسائل منطقه یی و مبارزه با تروریزم و حامیان این گروه و این‎که این پدیده ثبات افغانستان و منطقه را تهدید می‎کند، نیز اشاره شده‎است.

در این میان، صدیق ساحل یکی از کارشناسان نظامی باور دارد که، با روی کار آمدن اداره جدید امریکا، تغییر مثبت و بنیادی در سیاست خارجی امریکا در برابر منطقه و افغانستان پدید خواهد آمد و آن‎هم در کار مبارزه با تروریزم.

او افزود:

"ما به گونه روشن می‎توانیم یک تغییر بنیادی را در سیاست گذاری‎های خارجی امریکا، بخصوص در قبال تداوم حضور امریکا در افغانستان ببینیم و تشنجات اخیری که مستقیما ترمپ امریکا را بانی رشد داعش در افغانستان دانسته، و معضلاتی که ادامه دارد، بدون شک در این بخش‎ها تجدید نظر صورت می‎گیرد."

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا پیش این نگاه متفاوتی بر اوضاع افغانستان و منطقه داشته‎است و آن هم خطر آفرینی، لانه‌های رهبران گروه‎های هراس افگن در پاکستان.

در این میان به نظر کارشناسان نظامی و سیاسی ناکارایی‎های دولت افغانستان نیز زیر نظر ترمپ بوده‎است.

با این همه، نصر الله ستانکزی کارشناس سیاسی و روابط بین الملل می‎گوید، هراس افگنی را که افغانستان را تهدید می‎کند جدی پندارد و حکومت افغانستان نیز در مورد سیاست اش لابی‎های کارا و مشخص خود را برای اداره جدید امریکا داشته باشد.

ستانکزی: این‎که چه نوع تغییر در سیاست امریکا پدید خواهد آمد، این پیوند دارد بر این که موضع ترمپ در پیوند به پاکستان و ایران در منطقه چه خواهد بود.
ستانکزی: این‎که چه نوع تغییر در سیاست امریکا پدید خواهد آمد، این پیوند دارد بر این که موضع ترمپ در پیوند به پاکستان و ایران در منطقه چه خواهد بود.

او افزود:

"این‎که چه نوع تغییر در سیاست امریکا پدید خواهد آمد، این پیوند دارد بر این که موضع ترمپ در پیوند به پاکستان و ایران در منطقه چه خواهد بود، با مطالعه این وضعیت، ترمپ از چه نظر به افغانستان تعین سیاست می‎کند و نقطه مهم دیگری که در تعین سیاست ترمپ به افغانستان مهم است دیده که ترمپ ترورزیم را در منطقه و جهان چقدر جدی می‎داند، زیرا متاسفانه ترورزیم در منطقه ما و کشور همسایه ما نه تنها برای افغانستان بلکه منطقه و جهان و خود امریکا تهدید بزرگ است."

حکومت افغانستان پیوسته پاکستان را برخاستگاه تروریست می‎داند و حال انتظار این کشور بیشتر از گذشته بر اداره جدید امریکا در امر مبارزه با هراس افگنی است، پدیده که به گفته منیه پال نه تنها افغانستان بلکه کشورهای منطقه را نیز تهدید می‎کند.

از سوی هم نصرالله ستانکزی می‎گوید، زمان آن رسیده‎است که اداره جدید امریکا بر کشورهای همسایه مانند پاکستان و ایران تهدیدهای خطر آفرینی را متوجه افغانستان و منطقه ساخته‎اند تمرکز کند، و طرح نبرد موثر با تروریزم را روی دست گیرد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG