لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

مقامات فراه: ایران تلاش دارد از کار ساخت بند برق بخش آباد جلوگیری کند


شورای ولایتی فراه می‎گوید، از شش ماه بدین‌سو باشنده‌های این ولایت در نتیجه مداخلات تخریبکارانه ایران در ماتم نشسته اند.

جمیله امینی رئیس این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، ایران در ایجاد نا امنی‌ها در این ولایت سعی بر منافع خودش دارد و تلاش می‌کند تا از این طریق جلو کار ساخت بند برق بخش آباد فراه را بگیرد.

وی تأکید کرد که در جلوگیری از این مسئله باید اقدام جدی شود.

وی افزود:

"تمامی مردم می‌دانند که دست ایران در نا امنی‌ها و جنگ‌ها در این ولایت دخیل است، متأسفانه دلیل آن هم بند برق بخش آباد فراه است، از حکومت افغانستان به گونه جدی می‌خواهم تا به این مسئله توجه کند و با دولت ایران در این مورد صحبت کند."

خانم امینی افزود که حکومت باید معاهده آب را که از سوی موسی شفیق صدراعظم وقت به امضا رسیده عملی کند و در مقابل آب افغانستان از کشور همسایه پول بدست بیآورد.

پیش از این آصف ننگ والی فراه گفته که از زمان آغاز کار ساخت بند برق بخش آباد فراه، ایران با ولایت فراه به گونه آشکار دشمنی می‌کند.

وی گفته‌است که ایران به مخالفین مسلح دولت افغانستان از طریق سرحد سلاح و مهمات فراهم می‌کند و به این وسیله زمینه افزایش نا‌امنی‌ها در این ولایت را مهیا می‌سازد.

والی هلمند نیز ایران را متهم کرده گفته‌است که بخاطر مسئله آب، در این ولایت دست به مداخله نظامی می‌زند.

همچنان محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه در صحبت با رادیو آزادی گفت که ایران به گونه مستقیم و غیر مستقیم از طالبان مسلح حمایت می‌کند.

وی گفت:

"ایران از سال‌ها بدین‌سو دست به این گونه مداخلات می‌زند، هدف اصلی اش این‌است که جلو ساخت بند برق بخش آباد فراه را بگیرد و در این راستا از تمامی توان اش کار می‌گیرد. پیش از این هم گفته بودیم که ایران از طالبان مسلح حمایت می‌کند تا نا امنی‌ها را در این ولایت دامن بزند."

نزدیک به یک هفته قبل شماری از اعتراض کنندگان والی فراه را متهم به فساد کرده و خواهان برکناری او شدند.

اما مقام ولایت فراه این اتهامات را بی‌اساس خوانده گفته است که این اعتراض به دستور ایران بر ضد والی صورت گرفته‌است.

پس از بررسی، هیئت مشرانو جرگه گفته‌است که اعتراض کنندگان اسنادی را مبنی بر این که اتهامات وارده از سوی آنان بر والی را ثابت بسازد، ارائه نکرده‌اند.

با آنکه ایران در این مورد نظر تازۀ ارائه نکرده‌است اما پیش از این حمایت از طالبان و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد کرده‌است.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG