لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

تحلیلگران: ترمپ استراتیژی جدید را در مورد افغانستان اختیار کند


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

همزمان با برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترمپ به حیث چهل و پنجمین رئیس جمهور امریکا، شماری از کارشناسان افغان از ادارهء جدید ایالات متحده می‌خواهند که استراتیژی امریکا در خصوص افغانستان و منطقه را مورد غور و بررسی قرار بدهد.

جنرال اسدالله پیام یکی از این کارشناسان است.

آقای پیام در صحبت تلیفونی از دنمارک به رادیو آزادی گفت، نیاز است تا در استراتیژی امریکا تغییر به میان آید.

وی گفت:

" معتقد هستم که در استراتیژی امریکا باید طوری یک تغییر به وجود آید که منابع و محل صدور تروریزم که هم دشمن امریکا است و هم دشمن افغانستان و هم دشمن خوشبختی و شکوفایی منطقه است در مورد آن یک استراتیژی جدید را باید اختیار کند. اگر مشوره بدهم به ادارۀ جدید امریکا این را به نفع امریکا می‌دانم که در مورد پاکستان و در مورد سیاست پاکستان در ارتباط افغانستان باید یک استراتیژی جدید را اختیار کند."

رئیس جمهور ترمپ در مراسم تحلیف‌اش روی محو افراطگرایی در جهان تأکید کرد.

اما وی در سخنرانی خود از افغانستان یادی نکرد و در مورد مبارزه با تروریزم و تندروی در منطقه به طور مشخص چیزی نگفت.

در همین حال ولی آریا یک تحلیلگر دیگر افغان در لندن نیز به این باور است که استراتیژی امریکا در قبال افغانستان و منطقه نیاز به بازنگری دارد.

ولی آریا یک تحلیلگر افغان در لندن
ولی آریا یک تحلیلگر افغان در لندن

آقای آریا به رادیو آزادی درین مورد گفت:

" دقیقاً من فکر می‌کنم که این بازنگری باید به اساس روندِ باشد که در طول هشت سال اداره آقای بوش جریان داشت که در سال‌های اخیر اداره بوش به هر حال ما شاهد این بودیم که یک هماهنگی میان افغانستان و امریکا در ارتباط به پاکستان در مورد تهدید‌های منطقوی بیشتر شده بود ولی با روی کار آمدن آقای اوباما دیدیم که سوء اعتماد و سوء ظن و بی‌اعتمادی بین دولت افغانستان و دولت امریکا عامل عمدۀ ایجاد سکتگی و ناکامی‌های که شاهد‌اش بودیم تبدیل به آن عامل شد."

از سوی دیگر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته‌است که مشوره وی به دونالد ترمپ این‌است تا به پانزده سال اخیر نگاه عمیق انداخته و بنگرد که در شکست افراطگرایی چرا باناکامی رو به رو شدیم.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

آقای کرزی این سخن را به روز پنجشنبه در یک بحث در دهلی جدید گفت:

" مشوره من به رئیس جمهور ترمپ و انتظارم از وی این خواهد بود که نظر عمیق به پانزده سال گذشته اندازد و بیبیند که چرا در شکست افراطگرایی ناکام شدیم و چرا افراطگرایی بیشتر شده و کی مسئول است. پاکستان یک متحد امریکا بوده و همسایه ما است اما می‌بینیم که اداره در آن‌جا است که آنچه را انجام نمی‌دهد که ما مخلصانه فکر می‌کنیم که باید انجام شود."

حامد کرزی در سال‌های اخیر ریاست جمهوری‌اش به منتقد سرسخت امریکا مبدل شد و از امضای سند همکاری امنیتی و دفاعی با ایالات متحده خودداری کرد.

اما این سند پس از ایجاد حکومت وحدت ملی افغانستان میان کابل و واشنگتن امضا شد.

جیمز ماتیس که از سوی رئیس جمهور دونالد ترمپ به حیث نامزد وزارت دفاع امریکا معرفی شده است اخیراً گفت که اگر درین سمت مورد تائید قرار بگیرد بالای پاکستان فشار وارد می‌کند تا فعالیت آن عده از گروه‌های مسلح را در قلمرو اش متوقف سازد که برای امنیت افغانستان تهدید بشمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG