لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

زنان در شماری از کشورهای جهان بر ضد سیاست‌های ترمپ مظاهره کردند


صدها هزار زن و مرد در اعتراض موسوم به راه پیمایی زنان در واشنگتن دی سی پایتخت ایالات متحده امریکا و دیگر شهر‌های این‌کشور اشتراک کردند.

هدف اصلی آنان اعتراض در برابر سیاست‌های دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بود.

یکی از سخنرانان این راهپیمایی به انبوه مردم گفت که ۵۰۰ هزار تن در واشنگتن گردهم آمده‌اند، اما این رقم از سوی منابع مستقل تائید نشده‌است.

بسیاری از سخنرانان زن می‌گفتند که عقب نخواهند نشست و خاموشی اختیار نخواهند کرد.

سکارلت جوهانسن یک هنرپیشه امریکایی در بخش از سخنرانی خود دیروز در واشنگتن از رئیس جمهور ترمپ خواست که از او و دیگر زنان و مردان حمایت کند.

سکارلرت جوهانسن
سکارلرت جوهانسن

وی گفت:

" رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ، من به شما رأی ندادم. من احترام دارم که شما رئيس جمهور منتخب هستید و می‌خواهم قادر شوم از شما حمایت کنم. اما اول از شما می‌خواهم که از من حمایت کنید. از خواهر من، مادر من از بهترین دوست من و از دوست دخترهای ما حمایت کنید. از مردان و زنانی حمایت کنید که امروز در این‌جا با نگرانی منتظر اند تا ببینند که حرکت بعدی شما چگونه شاید به‌گونۀ گسترده بر زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد."

تظاهرات مشابه در بیش از ۶۷۰ شهر جهان برنامه‌ریزی شده‌است.

نخستین اعتراض‌ها روز شنبه در نیوزیلاند و آسترالیا آغاز شد و هزاران زن و مرد در چندین شهر به شمول سیدنی و میلبورن اشتراک کردند.

راه پیمایی اعتراضی در لندن، پراگ، برلین، امستردام و چند شهر دیگر هم دیروز در جریان بود.

شماری از معترضان در فرانسه
شماری از معترضان در فرانسه

در شهر پاریس پایتخت فرانسه، چندین هزار تن در نزدیک برج ایفل گردهم آمدند.

بیتسی یتر اهل ایالت مسه چوسیتس که شوهر فرانسوی دارد و از راه پیمایان مارچ زنان در پاریس بود دیروز به خبرگزاری رویترز چنین گفت:

"در واقع، امریکا بر اصول فرانسه تأسیس شد یعنی بر ترکیبی از برابری، برادری و خواهری. امیدوارم این عملی شود. پالیسی‌های بسیار افراطی رئیس جمهور ترمپ کسانی را که از میان ما آرام بوده‌اند تحریک می‌کند تا از جا برخیزند و کاری بکنند."

در میان دیگران، شماری از چهره‌های مشهور از جمله مایکل مور دایرکتر فلم‌های مستند و مدونا آوازخوان معروف امریکایی درین راه پیمایی اشتراک کرده‌بودند.

یک روز پیش ازین راه پیمایی، دونالد ترمپ به عنوان ۴۵مین رئیس جمهور امریکا سوگند وفاداری یاد کرد.

او در جریان سخنرانی در مراسم تحلیف خود گفت:

"مراسم امروز، یک مفهوم بسیار خاص دارد زیرا امروز ما صرف قدرت را از یک اداره به اداره دیگر و یا از یک حزب به حزب دیگر انتقال نمی‌دهیم بلکه ما قدرت را از واشنگتن دی سی انتقال می‌دهیم و دوباره به شما مردم واگذار می‌کنیم."

در جریان مراسم تحلیف به روز جمعه هم از خشونت‌ها میان شماری از معترضان و مأموران امنیتی گزارش شد.

XS
SM
MD
LG