لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

نیروهای عراقی برای تصرف کامل موصل آمادگی می‌گیرند


در حالیکه شرق شهر موصل از وجود شورشیان گروه دولت اسلامی پاکسازی شده‌است، افسران اردوی عراق برای مرحلۀ دوم جنگ برای تصرف کامل این شهر آمادگی می‌گیرند.

بخش غربی شهر موصل که بعد از بغداد دومین بزرگترین شهر عراق است، آخرین پناهگاه مهم شورشیان گروه دولت اسلامی به شمار می‌آید.

بخش غربی موصل دارای سرک‌های کم عرض و کوچه‌های تنگ است که عبور وسایط زرهدار و تانک‌ها را تقریباً نا ممکن ساخته، توانایی و برتریت نیروهای عراقی را بر شورشیان گروه دولت اسلامی محدود می‌سازد.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، با آن‌هم افسران اردوی عراق می‌گویند که برای مرحلۀ دوم عملیات برای تصرف شهر موصل از نزد داعش آمادگی دارند.

جنرال عبدالوهاب‌السعد (General Abdul-Wahab al-Saad) به آژانس خبری رویترز گفته‌است:

"انتظار می‌رود تا چند روز آینده ما به بخش غربی شهر موصل داخل شویم."

در عملیات برای تصرف شهر موصل حدود ۱۰۰ هزار تن از پرسونل نیروهای اردوی عراق به شمول جنگجویان کُرد و ملیشه‌های شیعه سهم دارند و با حملات هوایی توسط ائتلاف به رهبری ایالات متحدۀ امریکا حمایت می‌شوند.

به گفته مقامات عراقی، شرق موصل از وجود شورشیان گروه دولت اسلامی پاکسازی شده‌است، ولی بخش غربی آن آخرین پناهگاه مهم شورشیان گروه دولت اسلامی به شمار می‌آید.

سازمان ملل‌متحد تخمین کرده‌است که هنوز هم در بخش غربی موصل حدود ۷۵۰ هزار تن باقی مانده‌اند.

با در نظرداشت سرک‌های کم عرض و کوچه‌های تنگ در بخش غربی شهر موصل، نیروهای عراقی قادر نخواهند بود از داخل وسایط زرهی‌شان با شورشیان گروه دولت اسلامی بجنگند، کاری که در بخش شرقی موصل آن‌ها انجام دادند.

جنرال سامی ال اریطاعی (Sami al-Arithi) به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفته‌است:
" تا هنوز ما یک استراتیژی برای این مناطق نداریم، برای فعلاً خط مشی ما محاصره و انتظار خواهد بود."

اردوی امریکا به تاریخ ۲۱ جنوری گفت، طیارات جنگی نیروهای ائتلاف حدود ۹۰ کشتی و قایقی را غرق کرده‌اند که شورشیان گروه دولت اسلامی می‌خواستند با استفاده از آن از طریق دریای دجله از بخش غربی شهر موصل فرار کنند.

XS
SM
MD
LG