لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

ارشد: یک زندانی مربوط به حزب اسلامی هم آزاد نشده‌است


حشمت‌الله ارشد سخنگوی حزب اسلامی
حشمت‌الله ارشد سخنگوی حزب اسلامی

حزب اسلامی از عدم پیشرفت در تطبیق توافق‌نامه صلح به علت آنچه اختلاف‌ها در حکومت و کندکاری مقامات حکومتی می‌خواند به شدت انتقاد می‌کند.

حشمت‌الله ارشد سخنگوی حزب اسلامی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که چند دسته‌گی در رهبری حکومت و اختلاف‌ها در نظام تطبیق توافق‌نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی را به چالش کشیده‌است.

آقای ارشد تأکید کرد که از سوی مسئولان مربوط در حکومت کارها در این زمینه به‌گونه جدی به پیش نمی‌رود و حتی یک زندانی حزب اسلامی نیز رها نشده‌است.

وی گفت:

"پیشروی در تطبیق مواد توافق‌نامه که برای حزب اسلامی بسیار مهم است متأسفانه تا هنوز صورت نگرفته‌است. یکی از خواسته‌های ما رهایی زندانیان سیاسی حزب اسلامی است که تا حالا به آن رسیدگی نشده‌است. رهایی زندانیان موضوع آمدن امیر مجاهد حزب اسلامی را به کابل یقینی می‌سازد."

به گفته آقای ارشد، فهرست پنج صد تن از زندانیان سیاسی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به جانب حکومت سپرده شده اما تا هنوز به گفته وی حتی صد زندانی حزب اسلامی که دوسیه‌های‌ شان بررسی مجدد شده‌است نیز رها نشده‌اند.

وی تأکید می‌کند که رهایی زندانیان حزب اسلامی زمینه آمدن گلبدین حکمتیار رهبر این حزب را به کابل فراهم می‌سازد اما می‌گوید که برخی از حلقات از آمدن آقای حکمتیار به کابل هراس داشته و سعی می‌کنند تا این توافق‌نامه عملی نگردد.

توافق‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار حدود چهار ماه قبل به امضا رسید.

بر اساس این توافق‌نامه باید با ایجاد کمیته مشترک زندانیان سیاسی حزب اسلامی از زندان رها شوند، نام اعضای ارشد این حزب از لیست سیاه سازمان ملل‌متحد دور ساخته شود و زمینه برای برگشت آقای حکمتیار و مهاجرین مربوط به این حزب به افغانستان فراهم گردد.

مسئولان در ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه در این مورد از ابراز نظر خودداری کردند.

اما حاجی دین محمد عضو کمیته تطبیق توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی می‌گوید که پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و تلاش‌ها برای تطبیق کامل این توافق‌نامه همچنان ادامه دارد.

حاجی دین محمد
حاجی دین محمد

وی افزود:

"روی تطبیق توافق‌نامه صلح کار جریان دارد، برای بود و باش رهبر حزب اسلامی جاهای در نظر گرفته شده، در مورد لیست سیاه کار ادامه دارد و حتی در آن چیزی باقی نمانده‌است. در باره زندانیان دو لیست که از سوی حزب اسلامی به حکومت سپرده شده بود تصفیه شده و به رئیس جمهور بخاطر احکام فرستاده شده‌است. لیست زندانیان دیگر این حزب نیز زیر تصفیه قرار دارد."

توافق‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار یکی از مهمترین دست آوردهای حکومت و شورای عالی صلح این‌کشور به شمار می‌رود.

اما گفته می‌شود که اگر این توافق‌نامه طوری‌که لازم است تطبیق نگردد پیامد آن ناگوار و روی پروسه صلح تأثیر منفی برجا خواهد گذاشت.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG