لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

دومنیک جرمی جهت حل مشکلات افغانستان-پاکستان به اسلام‌اباد می‌رود


Afghanistan -- 'Peace Jirga' logo
Afghanistan -- 'Peace Jirga' logo

هرچند در این روز ها فضای سرد در روابط کابل و اسلام‌آباد حاکم است اما سفیر بریتانیا در افغانستان می‌گوید که برای بهبود روابط دو کشور اقدام می‌کنند.

دومنیک جرمی در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که به اسلام‌آباد می‌رود و با مقامات آن‌کشور گوش‌زد می‌کند که برای منافع دوامدار دو کشور مهم است تا ثبات و مثبت‌گرایی میان‌شان موجود باشد و این متعلق به ایران، چین، هند و بریتانیا نیست بلکه مربوط به فضای سیاسی دو کشور است و باید اقدام کنند.

دومنیک جرمی سفیر بریتانیا در کابل
دومنیک جرمی سفیر بریتانیا در کابل

​وی گفت:

"آجندای اساسی این‌ است که بریتانیا چگونه می‌تواند گفت‎وگوها میان افغانستان و پاکستان را حمایت کند تا بالای برخی از مشکلات سیاسی که در حال حاضر میان دو کشور چالش برانگیز است کار شود."

به گفته وی، بریتانیا برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان کار می‌کند.

وی افزود که مسئله اساسی متقاعد ساختن دو کشور است تا برای منافع‌شان کار کنند.

روابط میان کابل و اسلام‌آباد پس از آن تیره شد که پاکستان به تعهدات که در نشست‌های چهارجانبه کرده‌بود که گویا طالبان را به میز گفت‌وگو حاضر می‌کند، به باور مقامات افغان وفا نکرد.

به دنبال آن حکومت افغانستان پاکستان را متهم به سازماندهی چند حمله خونین در کشور کرد.

رئیس جمهور غنی مکرراً گفته‌است که در یک جنگ اعلام ناشده با پاکستان قرار دارد و اجماع منطقوی را به استثنای پاکستان بوجود آورده‌است.

در جریان تیره شدن روابط، نیروهای سرحدی دو کشور شاهد درگیری‌ها بوده‌اند و حدود شش صد هزار افغان مهاجر از پاکستان به کشور شان برگشت داده شدند.

از سوی هم شماری از کارشناسان افغان می‌گویند که پاکستان در انزوای منطقه‌یی و جهانی قرار گرفته و اکنون بریتانیا به عنوان یک متحد دیرینه آن‌کشور سعی دارد تا اسلام‌آباد را از این انزوا بیرون بکشد.

قدرت‌الله ځواک در این مورد گفت:

"در این اواخر پاکستان کاملاً در یک انزوا قرار گرفته‌است، به همین خاطر پاکستان تلاش می‌کند تا بریتانیا وارد معامله شود و به فعالیت‌هایش در افغانستان مشروعیت بخشد تا به جهانیان نشان بدهد که در امور افغانستان مداخله نمی‌کند."

به گفته وی، شاید این اقدام صادقانه نباشد زیرا بریتانیا با یک سیاستمدار جدید در امریکا که می‌خواهد روابط‌اش با کشورها محدود شود روبه‌رو است از همین خاطر تلاش می‌کند تا خود روی صحنه سیاسی قرار بگیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG