لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

والی سرپل: دو جنگجوی قزاقی و ترکمنستانی دستگیر شده‌اند


در گذشته ادعاهای در مورد حضور جنگجویان خارجی مسلح در گوشه‌های گوناگون افغانستان موجود بوده که درستی‌شان پرسش برانگیز بوده‎است.

اما اکنون، مقام‌های سرپل می‎گویند شواهد محکم و انکار ناپذیری درین مورد به دست آورده‎اند.

محمد ظاهر وحدت والی سرپل به تازگی از بازداشت دو جنگجوی خارجی خبر داد و گفت که بر اساس تحقیقات ابتدایی یکی از این افراد گفته که نامش دانیار مشهور به گیلدی اهل قزاقستان و فرد دیگر گفته که از ترکمنستان است و آقای وحدت در مورد هویت او این‌گونه توضیح داد.

وحدت: این‌ها سال‌های سال است که در کنار نیروهای تروریستی و دهشت‌افگنان بوده‌اند.
وحدت: این‌ها سال‌های سال است که در کنار نیروهای تروریستی و دهشت‌افگنان بوده‌اند.

او افزود:

"در تحقیقات اولیه این‌ها خود را عبدالمتین معرفی کردند، فرزند عطا محمد تخلص‌شان خالد، ترکمن تبار، از عشق‌آباد ترکمنستان. این‌ها سال‌های سال است که در کنار نیروهای تروریستی و دهشت‌افگنان بوده و عبوری به ایران داشته و همچنین به وزیرستان داشته در پاکستان آموزش‌های بسیار پیگیری داشته است."

والی سرپل گفت که هر دو شهروند آسیای میانه به چندین زبان حرف می‎زنند و بسیار ماهر و کار آزموده به نظر می‎آیند.

اما او افزود که هنوز تحقیقات‌شان در مورد این افراد نهایی نشده‎است.

خبرنگار رادیو آزادی در سرپل با عبدالمتین در حالی که روز جمعه با فرد دیگر به مقر ولایت سرپل آورده شده بودند، صحبت کرده و از او پرسیده که چرا به افغانستان آمده‎است؟

او کوتاه پاسخ داده‎است:

"برای من دعوت شده که مثلاً این‌جا امریکایی‌ها هستند. خود ما هم تازه آمده‎ایم به افغانستان."

عبدالمتین اما نگفته که مشخصاً کی از او دعوت کرده که به افغانستان بیاید، اما به گفتۀ والی سرپل آنان در تحقیقات ابتدایی گفته‎اند که در وزیرستان شمالی آموزش دیده‎اند و برای جهاد به افغانستان آمده‎اند.

به گفتۀ خبرنگار رادیو آزادی در محل، این دو جنگجوی خارجی در حالی که از منطقۀ قفلاتون ولسوالی صیاد به سوی قریۀ لغمان ولسوالی کوهستانات می‎رفتند، صبح روز جمعه در یک کمین نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

آقای وحدت در پاسخ به این سؤال که این‌ها چگونه به ولایت سرپل در شمال افغانستان رخنه کرده‎اند، چنین پاسخ داد:

"این دو نفر می‎گفتند که از وزیرستان آمده‎اند و به سمت زابل و هلمند و غور و بادغیس و فاریاب و بعد وارد سرپل شدند. همین مسیر را که این‌ها می‎گویند، دقیقاً واقعیت دارد. برای این‌که همین مسیر برای رفت و آمد تروریستان باز است."

مقام‌های محلی در زابل هم از ادامۀ حضور ده‌ها جنگجوی مسلح خارجی درین ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

بسم‌الله افغانمل والی زابل در گفت‌وگوی تیلیفونی با رادیو آزادی هفته گذشته گفت که افراد مسلح مرتبط با گروه‌های تروریستی در برخی از مناطق مربوط به ولسوالی‎های خاک افغان، ارغنداب و دایچوپان زابل به‌گونه پراکنده فعالیت می‌کنند.

در سرپل اما، والی این ولایت می‎گوید ولسوالی کوهستانات به مرکز آموزش به گفتۀ او تروریستان مبدل شده‎است.

افغانمل: ما بارها به جامعۀ جهانی و حکومت مرکزی افغانستان اعلام کردیم که ولسوالی کوهستانات که یکی از ولسوالی‌های ولایت سرپل است، تبدیل به مرکز دهشت افگنان بین المللی شده است.
افغانمل: ما بارها به جامعۀ جهانی و حکومت مرکزی افغانستان اعلام کردیم که ولسوالی کوهستانات که یکی از ولسوالی‌های ولایت سرپل است، تبدیل به مرکز دهشت افگنان بین المللی شده است.

او بیشتر توضیح داد:

"ما بارها به جامعۀ جهانی و حکومت مرکزی افغانستان اعلام کردیم که ولسوالی کوهستانات که یکی از ولسوالی‌های ولایت سرپل است، تبدیل به مرکز دهشت‌افگنان بین‌المللی شده که در واقع آموزش و تربیه و تریننگ خود را در همین جا انجام می‎دهند و حملات تروریستی و انتحاری را در واقع از همین جا صادر می‎کنند. ولی هم دوستان بین‌المللی و هم حکومت مرکزی شاید کمتر به این باور بودند، گویا که ما مبالغه‌آمیز درین مورد صحبت می‎کنیم."

ما این موضوع را با وزارت دفاع افغانستان در میان گذاشتیم.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگوی تیلیفونی به رادیو آزادی گفت که این معضل امنیتی را به‌گونه جدی پیگیری کرده‎اند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او افزود:

"ما همین اکنون کندک مربوط به لوای ۲۰۹ ما در منطقۀ صیاد و کوهستانات ولایت سرپل به ارتباط همین مسئله که گویا در آن‌جا تروریستان بیرونی به خاطر ایجاد مراکز سوق و اداره و مراکز تعلیم و تربیه مصروفند، عملیات ما ادامه دارد و شاید خود جناب والی صاحب مشاهده کرده باشند که عملاً نیروهای ما در آن‌جا حضور دارند و ما همین اکنون در بین صیاد و ولسوالی کوهستانات رابطۀ این دو ولسوالی را با هم تأمین کرده‎ایم."

جنرال رادمنش اطمینان داد که به زودی تغییرات مثبت در وضعیت امنیتی سرپل به میان خواهد آمد.

خبر بازداشت دو جنگجوی شهروند آسیای میانه در شمال افغانستان در حالی برملا می‎شود که واسپ شاهین والی استانبول ترکیه هفته گذشته گفت که عبدالقادر مشراپوف مردی که بر اساس گزارش‌ها ۳۹ تن را در شب سال نو میلادی در یک کلوپ شبانه در استانبول کشت در افغانستان آموزش دیده بوده‎است.

مقام‌های ترکیه گفتند که مشراپوف شهروند ازبکستان است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در واکنش به این اظهارات والی استانبول هفته گذشته به رادیو آزادی گفت که قضاوت درین مورد هنوز زود است چون به گفتۀ او این‌گونه تحقیقات زمانگیر است.

اما، صدیقی افزود که مراکز آموزش به گفتۀ او تروریستان در بیرون از افغانستان است.

XS
SM
MD
LG