لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

هشدار رسانه‌های هرات به حکومت افغانستان


نهادهای حمایت از خبرنگاران هرات هشدار می‎دهند در صورتی‎که حکومت وحدت ملی در قسمت پول مالیات و صرفیه برق با آنان همکاری نکند، نزدیک به بیست رادیو و تلویزیون تنها در ولایت هرات مسدود خواهند شد.

فعالین رسانه‌یی هرات به شدت نگران وضعیت مالی رسانه‎های محلی در ولایت هرات هستند.

برخی از مسئولان رسانه‎های محلی و نهادهای حمایت از خبرنگاران گردهم آمده و نگرانی‎های شان را درین مورد ابراز داشتند.

این مسئولان می‎خواهند تا مشکلات‌شان را طی یک نامه اعتراضی به محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان انتقال دهند.

محمد رضا هاشمی مدیر مسئول یکی از رادیوهای محلی در ولایت هرات از رئیس جمهور افغانستان خواهان کاهش اخذ مالیات و صرفیه برق از رسانه‎های محلی است.

یک خبرنگار افغان
یک خبرنگار افغان

او افزود:

"جناب رئیس جمهور بسیار واضح است در صورتی‎که باز هم عدم حمایت حکومت و فشارهای وزارت مخابرات، دیگر ادارت و فشارهای مالی و غیره ادامه داشته باشد، ما شبکه‎های رادیو و تلویزیون هرات رسماً اعلام می‎داریم که دیگر قادر به ادامه وضعیت موجود نیستیم و فعالیت‎های رسانه‌یی خود را متوقف نموده و دروازه‎های رسانه‎های خود را مجبور مسدود کنیم."

مشکلات اقتصادی رسانه‎های محلی در هرات نسبت به گذشته نگران کننده‌تر بنظر می‎رسد.

آن طوری‎که حامد مومن مسئول دفتر نی یا حمایت کننده رسانه‎های آزاد افغانستان می‎گوید در صورتی‎که حکومت افغانستان در مورد مالیات و دیگر مشکلات اقتصادی رسانه‎های محلی اقدام نکند بیشتر رسانه‎های محلی در سال آینده مسدود خواهند شد.

او افزود:

"ما در سال آینده به شدت نگران این هستیم که احتمال آن می‎رود که حدود پانزده رسانه رادیو و تلویزیون در ولایت هرات مسدود شود، که این نگرانی جدی جامعه خبرنگاری مخصوصاً در هرات است که این می‎تواند به روند آزادی بیان و کار رسانه‌یی به شدت ضربه بزند."

آزادی بیان یکی از دست آوردهای مهم حکومت افغانستان در پانزده سال اخیر بوده‎است.

حالا نهادهای حمایت از رسانه‎ها حکومت را متهم به عدم حمایت مالی از رسانه‎های افغانستان می‎کنند.

برخی ازفعالین رسانه‌یی می‌گویند اگر دولت افغانستان در چنین وضعیت به مشکلات رسانه‎ها توجه نکند، بیم آن وجود دارد که استخبارات کشورهای خارجی فعالیت‎های نشراتی این تعداد از رسانه‎ها ر ا به نفع خود سمت و سو دهند.
برخی ازفعالین رسانه‌یی می‌گویند اگر دولت افغانستان در چنین وضعیت به مشکلات رسانه‎ها توجه نکند، بیم آن وجود دارد که استخبارات کشورهای خارجی فعالیت‎های نشراتی این تعداد از رسانه‎ها ر ا به نفع خود سمت و سو دهند.

همایون نظری مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران در غرب افغانستان می‎گوید اگر حکومت تغییراتی را در پالیسی نشراتی ملی به وجود نیاورد در آینده نه چندان دور خیلی از رسانه‎های به خصوص رسانه‎های محلی دست از فعالیت‎های نشراتی‌شان برخواهند داشت.

او افزود:

"عدم حمایت حکومت افغانستان در بخش مصارف که مربوط به رسانه‎ها به خصوص رسانه‎های محلی می‎شود این فشار را زیاد ساخته‎است و ادامه حیات را خصوصاً برای رسانه‎های محلی در ولایت هرات بسیار سخت و طاقت فرسا ساخته‎است و اگر پالیسی ملی نشرات را حکومت افغانستان روی آن کار نکند، ما نگران هستیم که طی دو سه سال آینده ممکن است که ده‎ها رسانه به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت دولت سقوط بکنند و دروازه‎های شان بسته شود."

ولایت هرات بعد از کابل پایتخت بیشترین رسانه‎ها را در افغانستان دارد.

در حال حاضر نزده تلویزیون و بیست و سه رادیوی محلی در این ولایت فعالیت نشراتی دارند.

حالا مسئولان رسانه‎های محلی در ولایت هرات می‎گویند که چندین سال شده‎است که مالیات‌شان را پرداخت نکرده و توان پرداخت آن را ندارند.

آنان می‎گویند اگر دولت افغانستان درین باره با آنان همکاری نکند ناگزیر اند تا دست از فعالیت‎های نشراتی‌شان بردارند.

برخی از فعالین رسانه‌یی می‌گویند اگر دولت افغانستان در چنین وضعیت به مشکلات رسانه‎ها توجه نکند، بیم آن وجود دارد که استخبارات کشورهای خارجی فعالیت‎های نشراتی این تعداد از رسانه‎ها ر ا به نفع خود سمت و سو دهند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG