لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

هیلی: آزمایش راکت بالستیک ایران نقض توافق‌نامۀ هسته‌یی است


ایالات متحده امریکا هشدار داده‌است که آزمایش راکت بالستیک ایران کاملاً ناپذیرفتنی بوده و نقض توافق‌نامۀ هسته‌یی است.

نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل روز گذشته پس از جلسه شورای امنیت این سازمان که در عقب دروازه‌های بسته برگزار شد، آزمایش یک راکت بالستیک از سوی ایران را تائید کرده، گفت:

"ایران یک راکت را در ۲۹م جنوری به روز یکشنبه آزمایش کرده‌است. این کاملاً ناپذیرفتنی است، ما خواهان مطرح کردن هرچه زودتر این موضوع بودیم چرا که قطع‌نامه ۲۲۳۱ آزمایش راکت‌های بالستیک را برای ایران ممنوع قرار داده‌است و نیاز است تا آن‌ها بدانند که قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت یک مفهوم دارد که باید رعایت شود."

نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد

سفیر امریکا در سازمان ملل همچنان اظهارات مقام‌های ایرانی را به چالش کشید که گفته‌اند، آزمایش راکت‌ها از سوی ایران، نقض قطع‌نامه سازمان ملل نبوده و فقط برای دفاع از این‌کشور ساخته شده‌اند.

خانم هیلی گفت، راکتی که در ۲۹م جنوری از سوی ایران آزمایش شد، قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی به وزن ۵۰۰ کیلوگرام با برد تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد.

نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل همچنان گفت، کشورش می‌خواهد تا عرضه تکنالوژی راکت‌ها به تهران متوقف شود.

شورای امنیت سازمان ملل رسماً در مورد اظهارات خانم هیلی چیزی نگفته اما خواهان یک گزارش در مورد آزمایش راکت بالستیک ایران شده‌است.

سفیر بریتانیا در سازمان ملل گفته‌است که از منشی عمومی سازمان ملل و کمیتۀ که در امور ایران کار می‌کند خواسته شده تا هرچه زودتر گزارش‌شان را در این مورد به شورای امنیت ارائه کنند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

در همین حال محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران آزمایش راکت بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌‌یی از سوی کشورش را تائید نکرد.

به گفته آقای ظریف، هیچ یک از راکت‌های بالستیک ایران برای قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی طراحی نشده‌اند و خارج از حوزه قطع‌نامه سازمان ملل نیستند.

XS
SM
MD
LG