لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

سیگار: تلفات نیروهای افغان در ۲۰۱۶ میلادی ۳۵ درصد افزایش یافته‎است


دفتر سرمفتش ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشی گفته‎است که تلفات نیروهای مسلح افغان در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی سی و پنج درصد افزایش یافته‎است.

دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در یک گزارش می‎گوید، تلفات نیروهای امنیتی افغان اردو و پولیس در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت با سال قبل آن ۳۵ درصد افزایش یافته‎است.

بر اساس گزارش اداره سیگار ۱۱۷۷۷ عسکر و سرباز پولیس دیگر در مبارزه با جنگجویان مخالف زخمی شده‎اند.
بر اساس گزارش اداره سیگار ۱۱۷۷۷ عسکر و سرباز پولیس دیگر در مبارزه با جنگجویان مخالف زخمی شده‎اند.

در گزارش اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان که روز چهارشنبه به نشر رسیده همچنان آمده‎است که از اول ماه جنوری تا ۱۲م ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، ۶۷۸۵ عسکر و سرباز پولیس افغان کشته شده‎اند.

بر اساس گزارش اداره سیگار ۱۱۷۷۷ عسکر و سرباز پولیس دیگر در مبارزه با جنگجویان مخالف زخمی شده‎اند.

گزارش می‎نویسد، این رقم تلفات در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۵ درصد کمتر بوده و در تمام سال ۲۰۱۵ میلادی ۵۰۰۰ عسکر و سرباز پولیس افغان کشته شده‎اند.

وزارت دفاع افغانستان این مسئله را تائید می‎کند، اما تأکید می‎نماید قوای افغان در سال ۲۰۱۶ میلادی دستآورد‎های نیز دارند.

از جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان پرسیده شد که چرا تلفات نیروهای امنیتی افغان در سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته‎است؟

رادمنش در پاسخ گفت، اگرچه نیروهای مسلح افغان در سال ۲۰۱۶ میلادی تلفاتی زیاد داشت، ولی این نیروها مناطق زیادی را از "زیر تهدید دشمن" آزاد ساخته‎اند.

رادمنش: ما در این سال چندین ولسوالی را از تسلط طالبان آزاد ساختیم.
رادمنش: ما در این سال چندین ولسوالی را از تسلط طالبان آزاد ساختیم.

او افزود:

"تلفات نیروهای امنیتی افغان در سال ۲۰۱۶ زیاد بود، اما من در ارتباط به وسعت نفوذ طالبان در سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان به‌خاطری موافق نیستم که ما در این سال چندین ولسوالی را از تسلط طالبان آزاد ساخته و همچنان ساحه امنیتی را در برخی از ولسوالی‌های افغانستان در این سال، توسعه داده‌ایم."

نیروهای امنیتی افغان از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی به این‌سو، مسئولیت‌های امنیتی کشور‌شان را به دوش گرفته و مأموریت جنگی نیروهای‌ خارجی در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان خاتمه یافته‎است.

در این میان، اسدالله پیام تحلیل‌گر نظامی افغان مقیم دنمارک می‎گوید، یکی از دلایل افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغان نبود رهبری خوب می‎باشد.

او افزود:

"سوق و اداره ضعیف و جنرالان ضعیف باعث تلفات زیاد شده و از سوی دیگر، در بسیاری جبهاتی جنگ بخصوص در جبهاتی نیروهای وزارت امور داخله، عدد خیالی سربازان و عدد خیالی سلاح وجود دارند. از این‎که این اداره ارقام خیالی را در رقم تلفات نیروهای حساب می‎دهد، طبیعی است که این موضوع بالای روحیه جنگ و هم بالای روحیه مردم تأثیر گذار است."

وزارت دفاع افغانستان تأکید می‌کند که نیروهای دفاعی و امنیتی افغان در حال پیشرفت می‎باشند.

جنرال رادمنش گفت، قوای مسلح در سال ۲۰۱۶ میلادی عملیات طالبان بنام عمری را که آن‎ها برای تصرف ۷ ولایت و ۶۰ ولسوالی پلان کرده بودند، به شکست مواجه کرده و در جریان سال ۲۰۱۶ صد‌ها قوماندان و هزاران جنگجوی مخالف حکومت را از بین برده‎اند.

به گفته این وزارت، عوامل دیگر افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغان حملات مستقیم جنگجویان مخالف بر قوای افغان و انفجار ماین‌های کنار سرک، به شمار می‎رود.

XS
SM
MD
LG