لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

پاکستان بخاطر یکجا شدن طفل ۵ ساله با مادرش از هند تشکر کرد


پاکستان در یک پیام نادر از کشور هند به خاطر پیوستن یک کودک پنج ساله با مادرش ابراز امتنان کرد.

این کودک که افتخار احمد نام دارد، توسط پدرش گلزار احمد تنترای حدود یک سال قبل به هند برده شده‌بود.

افتخار احمد بعد از یک منازعه طولانی حقوقی به تاریخ چهارم فبروری توسط مقامات سرحدی شهر واگه در ایالت پنجاب پاکستان به مادرش روهینا کیانی سپرده شد.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، قضیه این کودک پنج ساله باعث تحرک در مطبوعات بین دو کشوری شد که به خاطر منازعۀ طولانی در کشمیر دو بار با هم جنگیده‌اند.

روهینا کیانی مادر این کودک پنج ساله به آژانس خبری فرانس پرس گفته‌است:

"من نهایت خوشحالم، طوری که نمی‌توانم مسرتم را بیان کنم. من شوهرم را می‌بخشم و آرزومندم او نیز به زودی با ما در پاکستان بپیوندد."

گلزار احمد تنترای در شرایطی که خشونت‌ها در کشمیر هند به اوج آن رسیده بود، مانند هزاران تن دیگر به کشمیر تحت ادارۀ پاکستان آمده بود و بعد وی با روهینا کیانی ازدواج کرد.

او می‌خواست با خانواده‌اش دوباره به هند برود و زمانی‌که خانمش این تقاضای او را رد کرد در ماه مارچ سال گذشته میلادی، پسرش را با خود به هند برد.

اما خانم وی روهینا کیانی به‌خاطر اخذ قیمومت فرزندش افتخار احمد یک قضیۀ حقوقی را از طریق سفارت پاکستان در دهلی جدید در یکی از محاکم هند آغاز کرد و بعد از منازعۀ طولانی حقوقی، محکمه به نفع روهینا کیانی حکم صادر کرد.

عبدالباسط سفیر پاکستان در هند در یک پیام تویتر نوشته‌است:

"ما از مقامات هند به‌خاطر همکاری‌شان در این قضیۀ انسانی ابراز امتنان می کنیم."

روهینا کیانی نیز با ابراز تشکر از هند و پاکستان، از هر دو کشور خواسته است تا بطور مشترک یک راه حل دایمی را برای منازعۀ کشمیر بیابند.

کشمیر که در منطقه همالیا موقعیت دارد، بعد از آزادی هند از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ میلادی بین هند و پاکستان تقسیم شد.

هر دو کشور ادعای مالکیت کامل را بالای این منطقه دارند و دو بار به‌خاطر آن با هم جنگیده‌اند.

گروه‌های متعدد شورشی نیز از سال‌ها به این‌سو با نیروهای هند مستقر در این منطقه می‌جنگند و خواستار آزادی کشمیر و یا یکجا شدن با پاکستان اند.

XS
SM
MD
LG