لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

"کمپاین برنده": شایسته سالاری در نهادهای امنیتی-دفاعی


وزارت دفاع افغانستان از اقدام‌های جدی برای ریشه‌کنی فساد اداری، مدیریت ضعیف و بی‌کفایتی در این نهاد کلیدی دفاعی افغانستان سخن می‎گوید.

جنرال دولت وزیری سخنگوی این وزارت در گفت‌وگوی تیلیفونی با رادیو آزادی روز دوشنبه ( ۱۸دلو) گفت که در نزدیک به هفت ماه گذشته حدود یک هزار کارمند این وزارت برکنار شده و به جای‌شان افراد کار آزموده گماشته شده‎اند.

وزیری توضیح داد که این افراد عمدتاً در بخش‌های مالی کار می‎کردند.

وزیری: این افراد عمدتاً در بخش‌های مالی کار می‎کردند.
وزیری: این افراد عمدتاً در بخش‌های مالی کار می‎کردند.

او افزود:

"کسانی‌که در تدارکات کار می‎کردند، کسانی‌که در بخش مالی بودند، کسانی‌که محاسب بودند، یا معتمد بودند یعنی که سر و کار‌شان با پول و قراردادها بود؛ همه تبدیل شدند و به جای‌شان افراد جدید و معتمد را مقرر کردند."

او افزود که این تلاش‌ها عمدتاً پس از تعهدات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست وارسا در ماه جولای سال گذشته در پیوند به ریشه‌کن ساختن فساد در افغانستان، جدی‌تر شده‎است.

به‌گونۀ مثال، وزیری گفت که تنها در جریان امسال از ضایع شدن ۶.۱ میلیارد افغانی در قراردادهای اردوی ملی افغانستان جلوگیری کرده‎اند.

سران ناتو در هشتم و نهم ماه جولای پارسال در شهر وارسا پایتخت پولند روی سه موضوع کلیدی در مورد افغانستان توافق کرده بودند، ادامۀ مأموریت حمایت قاطع فراتر از سال ۲۰۱۶، ادامۀ حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ و همچنین مشارکت سیاسی درازمدت با حکومت افغانستان.

در بدل این وعده‎ها، ناتو و جامعه جهانی از حکومت افغانستان خواهان مبارزه جدی در بخش فساد عمدتاً در صفوف اردو و پولیس افغانستان شده‎اند.

جنرال جان نیکلسن فرماندۀ عمومی نیروهای تحت رهبری ناتو در افغانستان در ماه دسمبر در مقر ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت که ضعف رهبری و فساد اداری در نهادهای دفاعی امنیتی افغانستان نگرانی کننده‎است چون به‌گفتۀ او پایداری نیروها را در میدان‌های جنگ صدمه می‎زند.

این جنرال چهار ستارۀ امریکایی افزود که درین مورد به‌گونۀ صریح با رهبران افغانستان صحبت کرده و آنان وعده سپرده‎اند که در کمپاین به نام "کمپاین برنده" برای ترویج شایسته سالاری در نهادهای دفاعی افغانستان تلاش خواهند کرد.

نیکلسن: کمپاین برنده در [ماه دسمبر] آغاز شد و تا به ماه مارچ یا اپریل ادامه خواهد یافت.
نیکلسن: کمپاین برنده در [ماه دسمبر] آغاز شد و تا به ماه مارچ یا اپریل ادامه خواهد یافت.

او در ادامه افزود:

"کمپاین برنده در [ماه دسمبر] آغاز شد و تا به ماه مارچ یا اپریل ادامه خواهد یافت. و در جریان این کمپاین، اردو و پولیس افغانستان بر جایگزین کردن رهبران نا مؤثر و مفسد تمرکز خواهند کرد. رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیه عبدالله به این متعهد اند. و هر دوی‌شان در حال تطبیق پروسیجرهای استوار بر شایستگی استند."

جنرال وزیری به رادیو آزادی گفت که این پروسه در وزارت دفاع افغانستان در حال عملی شدن است.

او به یکی از موارد اشاره کرد:

"در قول اردوی ۲۱۵ میوند در جریان امسال از قوماندانش گرفته تا رئیس ارکانش و حتی قوماندان‌های کندکش و رئیس ارکان‌های لوا و کندک‌هایش کل‌شان تبدل شدند. در تمام قول اردو‌ها همین کار جریان دارد. در قرارگاه وزارت دفاع در قرارگاه ستر درستیز هم این جریان دارد. یک کسی‌که نتواند یک ریاست یا یک قوماندانی یا یک لوا را رهبری کند، تبدیل می‎شود."

وزیری همچنین گفت که بیش از ۷۰ جنرال اردو پارسال و بیش از ۵۰ جنرال دیگر امسال متقاعد شدند و و جنرالان تازه نفس و مجرب جای‌شان را گرفتند.

سؤال اصلی این است که این جنرالان با چی معیاری استخدام می‎شوند.

جواب جنرال وزیری این است:

"درین‌جا یک بورد تعیینات است در وزارت دفاع، بورد ابتدایی که افسران را پیشنهاد می‎کنند، بعد از آن افسران از فیلتر بورد نهایی می‎گذرند و فهرست‌شان به وزیر دفاع، لوی درستیز و معاون اول وزارت دفاع می‎رسد. پس از تأئیدی از جانب آنان، سه تن به ریاست جمهور پیشنهاد می‎شوند و سپس یکی‌شان به صفت کسی که مورد نظر است تعیین می‎شود. بناء این یک پروسۀ دقیق و روشن است."

در ماه جدی، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، در مراسم ارج‌گذاری به شهدا و معلولین اردوی ملی در کابل تأکید کرد که فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی قابل قبول نیست.

رئیس جمهور غنی فساد در نهاد‌های دفاعی–امنیتی را عامل بزرگ افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغان ‌خواند.

بر اساس یک گزارش ادارۀ سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۵۵۰۰ تن از نیروهای افغان کشته شدند.

XS
SM
MD
LG