لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

غنی: ظرف بیش از یک ماه، ۱۶۰ تن در رویداد‌های طبیعی جان داده‌اند


رئیس جمهور اشرف غنی می‌گوید از اول ماه جدی امسال تا حالا، ۱۶۰ تن در نتیجه رویداد‌های طبیعی در کشور جان داده‌اند.

آقای غنی در یک پیام ویدیویی تازه که دیشب نشر شد، گفته‌است که بیشترین تلفات در ولایت‌های نورستان، بدخشان، پروان و غزنی به مردم وارد شده‌است.

رئیس جمهور افغانستان همچنان به اداره‌های رسیدگی به حوادث طبیعی دستور داده تا برای کمک رسانی به آسیب دیده‌ها هر گونه امکانات را به خرج دهند.

آقای غنی بارندگی‌های اخیر را برای کشت و زراعت و منابع آبی سال پیشرو مؤثر می‌داند اما در عین حال، از وارد شدن تلفات در نتیجه برف‌باری، طوفان‌ها و برف‌کوچ‌ها ابراز تأسف می‌کند.

به همین منظور روز جمعه مراسم فاتحه خوانی برای قربانیان رویداد‌های طبیعی اخیر در افغانستان برگزار خواهد شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی در آغاز سخنرانی ویدیویی دیشب‌اش ارقام کلی تلفات را در بیش از یک و نیم ماه گذشته ارائه کرده گفت:

"در اثر برف‌باری‌های امسال از اول جدی الی هفدهم دلو، به تعداد ۱۶۰ نفر از هموطنان ما شهید شدند و صد‌ها منزل رهایشی تخریب شده‌است که بیشترین این تلفات در ولایت‌های نورستان، بدخشان، پروان و غزنی اتفاق افتاده است."

در عین حال ویس برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‎گوید، تنها در جریان سه روز گذشته نزدیک به ۱۲۰ تن در نتیجه برف‌باری‌های سنگین و برف‌کوچ‌ها جان داده‌اند.

نورستان با بیش از پنجاه قربانی و بدخشان و پروان هر یک با حدود بیست، بیست قربانی بیشترین تلفات را در نتیجه رویداد‌های طبیعی طی چند روز گذشته متحمل شده‌اند.

اما در مجموع ۲۲ ولایت افغانستان شاهد برف‌باری‌های سنگین بوده که با طوفان و برف‌کوچ‌ها به همراه شده‌است.

با رویداد‌های چند روز گذشته، پس از این احتمال برف‌باری‌های مشابه شاید خیلی زیاد نباشد اما تهدید دیگر، سرازیر شدن سیلاب‌ها در آستانه بهار است.

رئیس جمهور اشرف غنی می‌گوید، برای اداره‌های مربوط دستور داده تا در مورد رویداد‌های بهار هم پیشبین باشند و برای کمک رسانی آمادگی بگیرند.

وی افزود:

"چند هفته بعد که فصل زمستان به پایان می‌رسد، نباید به خطر‌های ناشی از سرازیر شدن سیلاب‌ها بی‌توجهی کنیم. به ارگان‌های مربوط هدایت داده می‌شود که برای مبارزه با رویداد‌های احتمالی آمادگی لازم بگیرند. همچنان مردم نیز به خطر‌های ناشی از سرازیر شدن سیلاب‌ها متوجه باشند."

علاوه بر تلفاتی که تاکنون برای مردم در مناطق مختلف افغانستان وارد شده، مهمترین شاهراه‌های کشور هم به دنبال برف‌باری‌ها مسدود شده‌اند.

اما محمود بلیغ وزیر فواید عامه افغانستان می‌گوید، شاهراه‌‎های سالنگ، کابل-کندهار، کابل-جلال‌آباد، کابل-لوگر و گردیز-خوست پاکسازی شده و اطمینان داد که برخی دیگر از شاهراه‌ها تا امروز به روی ترافیک بازگشایی خواهند شد.

XS
SM
MD
LG