لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

نجیب‌الله کابلی: با آمدن حکمتیار جنگ طالبان نامشروع‌تر می‌شود


پس از حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد برخی از احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و مردم در مورد تأثیرات آمدن وی روی وضعیت اظهارات متفاوت دارند.

در این میان حزب مشارک ملی می‌گوید که آمدن گلبدین حکمتیار به کابل جنگ نامشروع را که به گفته وی طالبان ادامه می‌دهند نامشروع‌تر خواهد ساخت.

نجیب الله کابلی رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان
نجیب الله کابلی رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان

نجیب‌الله کابلی رئیس این حزب روز سه شنبه طی نشستی در این مورد گفت:

"بالاخره زمانی‌که امیر حزب اسلامی به افغانستان می‌آید دیگر جنگ برای طالبان مشروعیت نمی‌داشته باشد طالبی که امروز در مقابل شما انتحار و انفجار می‌کند مشروعیت جنگ‌اش را از دست داده و بیشتر از آن از دست می‌دهد پیام من متوجه مغرضین است. حزب اسلامی یک حزب سرتاسری و پُر نفوذ است و تأثیرات مثبت دارد."

قبل از این نیز عکس‌العمل‌های در خصوص ادامه جنگ مخالفین مسلح حکومت به میان آمده‌است و علمای کشورهای عربی نیز جنگ آنان را نامشروع خوانده‌اند.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، حدود پنج ماه قبل در خصوص صلح با حکومت افغانستان به توافق رسید.

رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان می‌گوید، برخی حلقات مغرض و کشورهای همسایه وحدت افغان‌ها را تحمل کرده نمی‌توانند و سعی می‌کنند تا دیگر گروه‌های مخالف مسلح به گفت‌وگوهای صلح با حکومت این‌کشور حاضر نشوند.

عبدالطیف پدرام رئیس کنگره ملی
عبدالطیف پدرام رئیس کنگره ملی

اما از سوی هم عبدالطیف پدرام رئیس کنگره ملی روز سه شنبه در یک نشست دیگر گفت که آمدن گلبدین حکمتیار برخی نگرانی‌ها را نیز به همراه خواهد داشت.

آقای پدرام گفته‌است که با بازگشت وی به کابل نه مشکلات کاهش خواهد یافت و نه هم ثبات تأمین خواهد شد.

با این همه غیرت بهیر یکی از اعضای ارشد حزب اسلامی در کابل گفت که کار آمدن گلبدین حکمتیار به کابل جریان دارد و آقای حکمتیار به زودی در شهر کابل حضور خواهد یافت.

غیرت بهیر یکی از اعضای ارشد حزب اسلامی
غیرت بهیر یکی از اعضای ارشد حزب اسلامی

وی گفت:

"من به برادرانم اطمینان می‌دهم که رئیس ما جناب حکمتیار صاحب به زودی به کابل تشریف خواهد آورد ما به هم‌پذیری همدیگر باور داریم به همزیستی باور داریم و با همین روحیه ان‌شاءالله حضور فزیکی خواهیم داشت و سیاست نفی را به شدت رد می‌کنیم."

با آن‌که آقای بهیر در مورد زمان دقیق برگشت آقای حکمتیار به کابل چیزی نگفت، اما افزود که رهایی زندانیان این حزب، معلوم شدن سرنوشت مهاجرین مربوط به این حزب و تعیین جای مناسب برای بود و باش گلبدین حکمتیار از مواردی اند که می‌تواند زمان برگشت وی را کوتاه سازد.

حزب اسلامی پیش از این از طالبان مسلح نیز خواستار مذاکرات با حکومت افغانستان شده و صلح را برای حل مشکلات جاری بهترین گزینه خوانده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG