لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

حقجو: هنوز هم زمینه خوب جهت سرمایه‌گذاری در افغانستان وجود ندارد


وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید، درین کشور هنوز هم زمینه خوب برای سرمایه‌گذاری و کار وجود ندارد.

این وزارت می‌گوید، برای ترقی و پیشرفت نیاز است تا قوانین و ظرفیت‌ها در حکومت و سکتور خصوصی همزمان بلند برده شود.

مقامات این وزارت روزسه‌شنبه در نمایشگاه بین‌المللی تخصصی در کابل گفتند که باید روی قوانین و ظرفیت‌ها در این کشور کار شود.

محمد قربان حقجو معین این وزارت روزسه‌شنبه در نمایشگاه بین‌المللی تخصصی در کابل با اشاره به گزارش تازه بانک جهانی، چالش‌های موجود فرا راه سرمایه‌گذاری در این کشور را پذیرفت.

حقجو: در افغانستان هنوز هم امکانات برای کار خوب، تجارت خوب و زمینه خوب سرمایه‌گذاری وجود ندارد.
حقجو: در افغانستان هنوز هم امکانات برای کار خوب، تجارت خوب و زمینه خوب سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

حقجو می‎گوید:

"در افغانستان هنوز هم امکانات برای کار خوب، تجارت خوب و زمینه خوب سرمایه‌گذاری وجود ندارد. مشکلات زیربنایی، فساد اداری، کاغذ پرانی، نبود امکانات و دسترسی به انرژی برق و ظرفیت‎های پائین در حکومت و سکتور خصوصی وجود دارد و عدم دسترسی به پول نیز وجود دارد."

آقای حقجو افزود، با وجود این مشکلات سال گذشته در افغانستان حدود یک اعشاریه شش میلیارد دالر سرمایه‌گذاری صورت گرفته که نسبت به سال‌های قبل افزایش را نشان می‎دهد.

اما سکتور خصوصی و تجار بین‌المللی همواره از نبود قوانین و مقررات معیاری تجارتی در افغانستان شکایت کرده‌اند.

این در حالیست که افغانستان در فهرست تجارت بانک جهانی در جمله ۱۹۰ کشور در رده ۱۸۳ قرار دارد یعنی با در نظرداشت این موارد افغانستان هفتمین کشور جهان است که وضعیت اقتصادی وخیم دارد.

اما وزارت تجارت و صنایع می‎گوید که برای رسیدگی به این چالش‌ها راهکار کاری تصویب گردیده تا در زمینه کار شود و پیشنهادات بانک جهانی تطبیق گردد.

افغانستان برای رشد تجارت و روابط تجارتی با کشورهای منطقه نمایشگاه بین‌المللی تخصصی را مشترکاً با ایران و آذربایجان برگزار کرده که در آن بیشتر وسایل خانه به نمایش گذاشته شده‎است.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان دلیل کاهش پنجاه درصدی تجارت در این کشور را نا امنی می‎خواند.

الکوزی: تجارت ما نزدیک به ۵۰ در صد کاهش یافته است.
الکوزی: تجارت ما نزدیک به ۵۰ در صد کاهش یافته است.

او افزود:

"اقتصاد در افغانستان قسمیکه لازم است شاید که رشد نکرده باشد مشکلات وجود دارد، تجارت ما نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته اما کشورهای که واقعاً در افغانستان علاقه‌مند هستند و جنس با کیفیت را عرضه می‎کنند جای خود را دارند."

آقای الکوزی می‌گوید، برگزاری چنین نمایشگاه‌ها سبب شده تا روابط تجارتی افغانستان با کشورهای منطقه و جهان گسترش یافته و زمینه سرمایه‌گذاری در این کشور نسبت به چند سال گذشته بیشتر گردد.

از طرف دیگر محمد قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، اگر این کشور همزمان با کشورهای منطقه اقدام نکرده و ستراتیژی‎های تجارتی‌اش را معیاری نسازد مشکلات در بخش اقتصادی بیشتر خواهد شد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG