لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

نشست شش جانبه مسکو در مورد صلح افغانستان است


روسیه می‌گوید در اواسط ماه جاری میلادی اجلاسی مقامات بلند رتبه کشورهای منطقه در مورد صلح افغانستان در مسکو برگزار می‌شود.

وزیر خارجه روسیه سرگی لاوروف دیروز بعد از ملاقات با همتای افغان خود صلاح‌الدین ربانی در مسکو به خبرنگاران گفت، در این اجلاس که ایران، چین، پاکستان و هند اشتراک خواهند داشت افغانستان هم دعوت شده‌است.

او گفت امیدوار است که در اجلاس مسکو این کشورها نماینده‌گان بلند رتبه خود را بفرستند.

لاوروف همچنان از طالبان خواست که در مذاکرات صلح سهم بگیرند.

لاوروف همچنان از طالبان خواست که در مذاکرات صلح سهم بگیرند.
لاوروف همچنان از طالبان خواست که در مذاکرات صلح سهم بگیرند.

روسیه در یک زمانی اجلاس صلح افغانستان را دعوت می‌کند که مقامات افغان و مقامات نظامی امریکا در مورد تماس‌های روسیه و متحد نزدیک آن ایران با طالبان اظهار نگرانی کرده‌اند.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان دیروز در بروکسل پایتخت بلجیم بعد از ملاقات با مقامات ناتو به خبرنگاران گفت، کابل امیدوار است که تماس‌های روسیه و ایران به هدف تأمین صلح در افغانستان باشد.

کابل امیدوار است که تماس‌های روسیه و ایران به هدف تأمین صلح در افغانستان باشد.
کابل امیدوار است که تماس‌های روسیه و ایران به هدف تأمین صلح در افغانستان باشد.

وی افزود:

"ما به آن‌ها با جدیت ممکن نگرانی خود را در این رابطه ابراز کرده‌ایم. ما ایران و روسیه را دوستان افغانستان می‌شماریم و با در نظرداشت همین حس نگرانی‌های خود را با آن‌ها در میان گذاشتیم. ما به آن‌ها گفته ایم که می‌خواهیم تماس آن‌ها با طالبان به هدف تأمین صلح در افغانستان باشد نه دوام جنگ."

چند وقت قبل هم روسیه اجلاسی را در رابطه با حالات افغانستان در مسکو برگزار نمود که مقامات روسیه، پاکستان و ایران در آن اشتراک داشتند، ولی افغانستان به آن دعوت نشده بود.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی قوای ناتو و امریکا در افغانستان در این اواخر به رسانه‌های غربی گفته بود که مسکو از طریق تماس با طالبان می‌خواهد بر فعالیت‌های این گروه در افغانستان مشروعیت بخشد.

مقامات امنیتی افغانستان هم در این مورد اظهار نگرانی کرده‌اند که تماس روسیه و ایران با طالبان اکنون شاید به درجه همکاری نظامی و مالی رسیده باشد.

XS
SM
MD
LG