لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

محمودی: طالبان با قتل زنان عدم پابندی به ارزش بشری‌شان را نشان دادند


به دنبال کشته شدن دو زن از سوی طالبان در بدخشان، اکنون مقامات هرات از قتل دو تن دیگر در ولسوالی گذره این ولایت خبر می‎دهند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، هویت این دو زن مشخص نیست و همچنان طالبان نیز در این مورد تاکنون چیزی نگفته‎اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان افزایش موارد خشونت علیه زنان را غیر قابل قبول، غیر انسانی و در ضدیت با همه ارزش‎های حقوق بشری، قوانین ملی و اسلامی می‎خواند.

رئیس اجرائیه این کمیسیون می‎گوید، در یک هفته گذشته ۷ مورد خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان ثبت دیتابس آن‎ها شده‎اند.

جسد یک زن افغان
جسد یک زن افغان

موسی محمودی افزود، این خشونت‎ها ناشی از مسایل خانوادگی، جنجال‎های سیاسی و نظامی طالبان، قتل‎های فرا قضایی و شکنجه زنان می‎باشند.

وی افزود:

"روی هم رفته، طالبان و دیگر گروه‎های مخالف حکومت افغانستان با قتل و اعدام صحرایی زنان نشان دادند که به هیچ ارزش‎های حقوق بشری، عرفی و اسلامی پابند نیستند و آن‎ها به جنایات‌شان ادامه می‎دهند."

آقای محمودی در ادامه گفت، علیرغم پیشرفت‎های که در عرصه محو خشونت علیه زنان در افغانستان صورت گرفته، برای رسیدگی و اجراأت مقتضی و مؤثر، جهت محو خشونت علیه زنان درین کشور، راه دور و درازی در پیش است.

خشونت‎ها علیه زنان درین اواخر در افغانستان اوج گرفته و موجب نگرانی سازمان‎های حامی حقوق بشر از جمله کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شده‎است.

طالبان در هفته گذشته دو زن را در ولایت بدخشان کشته، گلوی دختری بیست ساله در ولایت بامیان بریده شد، مردی در ولایت بلخ گوش‎های زنش را برید و مرد دیگری در همین ولایت زنش را به قتل رساند و در تازه‌ترین مورد سه روز پیش مردی در ولایت کندهار همسرش را آتش زده‎است.

رئیس اجرائیۀ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید، این خشونت‎ها نشان دهنده آن است که هنور در افغانستان در ارتباط به محو خشونت علیه زنان مشکلات جدی وجود دارد، فرهنگ معافیت از مجازات و نقض قوانین ملی و بین‌المللی و حقوق بشری از جمله حقوق زنان در کشور، ادامه دارد.

محمودی ابراز امیدواری کرد که دولت افغانستان در یک استراتژی ده ساله بتواند، تمام میکامیزم‎ها، قوانین و پالیسی‎های مؤثر را برای حمایت از زنان داشته باشد.

وی همچنان افزود:

"ما امیدوار هستیم که این هدف را بدست آوریم و در جریان یک دهه بتوانیم، حداقل در محافظت و وضعیت زنان به سطح منطقه اگر بالاتر نباشیم، پائین هم نباشیم."

با این حال قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند به رادیو آزادی می‌گوید که کشته شدن دو زن در هرات کار آنان نیست.

موسی محمودی گفت، اراده محو خشونت علیه زنان در کشور را هم در دولت و هم در جامعه جهانی می‎بیند و به‌گفته وی از سوی دیگر سطح اگاهی مردم بالا رفته و توجه رسانه‎ها و هچنان فعالیت‎های مدنی در این ارتباط در افغانستان قابل اذعان است.

XS
SM
MD
LG