لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

مقامات: مخالفین مسلح در کندز، از روسیه سلاح بدست میاورند


برخی از اعضای شورای ولایتی کندز و نماینده‎های کندز ولایت در ولسی جرگه می‎گویند، با آنکه اکمالات مخالفین مسلح در آن ولایت از سوی پاکستان ممکن نیست اما بازهم به گفته آنان طالبان مسلح توانسته اند سلاح‎های جدید بدست آوردند.

آنان به نقل از مردم می‌گویند، مخالفین مسلح در کندز از روسیه سلاح بدست میاورند.

آنان به نقل از مردم می‎گویند که مخالفین مسلح از سرحد تاجکستان به واسطه کشتی اسلحه را از دریای آمو به سرحد افغانستان انتقال داده و بعدآ آن را به ولسوالی‎های دشت ارچی و درقد می‎برند.

آنان به نقل از باشنده‎های محل می‎گویند، طالبان مسلح از طرف شب از طریق دریای آمو به واسطه کشتی سلاح روسی را به خاک افغانستان انتقال می‎دهند.

عبدالودود پیمان نماینده مردم کندز در ولسی جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، پس از شکایات و نگرانی‎های مردم این مسئله را با سفیر تاجکستان نیز شریک ساخته شده‎است.

پیمان: طالبان شبانه در کشتی در دریا دیده می‎شوند کشتی رفت و آمد دارد.
پیمان: طالبان شبانه در کشتی در دریا دیده می‎شوند کشتی رفت و آمد دارد.

او افزود:

"طالبان شبانه در کشتی در دریا دیده می‎شوند کشتی رفت و آمد دارد. سفیر تاجکستان رد کرد این موضوع را می‎گوید که درسمت ما رفت و آمد ندارند. در دریا رفت و آمد دارند در خواجه غار، دشت قلعه و همین استقامت‎ها مربوط به خاک ما می‎شود سرحدات در دست خود ما است روس‎ها در آن‎جا نیستند."

پیش از این محمد عمر صافی والی پیشین کندز به رادیو آزادی گفته‎است که روسیه از ترس داعش در مناطق سرحدی میان تاجکستان و کندز حضور پیدا کرده‎است.

به گفته وی روسیه طالبان مسلح را تجهیز نموده و برخی اوقات میان دو طرف دیدار و گفتگو نیز صورت می‎گیرد.

این در حالیست که سفیر تاجکستان در افغانستان انتقال اسلحه از سرحد تاجکستان را رد می‎کند.

از سوی هم محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز می‎گوید، مردم محل بدین باور اند که طالبان از طریق دریای آمو سلاح را بطرف افغانستان انتقال می‎دهند اما به گفته وی این مسئله تا کنون مستند نگردیده‎است.

او افزود:

" همین صحبت‎ها را من دیروز شنیدم معلومات بگیرم با شما شریک می‎سازم آوازه‎هاست اما دقیق معلومات ندارم."

طالبان مسلح تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده‎اند.

از دو سال بدینسو کندز شاهد درگیری‎های شدید میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفین مسلح بوده و حتی دو مرتبه این ولایت بدست مخالفین مسلح بگونه موقت سقوط کرد.

علاوه بر کندز مقامات ولایت فراه نیز پیش از این گفته‎اند که در آن ولایت سلاح‎های دارنده مارک روسی است نزد طالبان مسلح دیده شده‎است.

این در حالیست که جنرال جان نیکلسن قوماندان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان در سخنان تازه اش در کمیته خدمات نظامی سنای امریکا روسیه و ایران را متهم به حمایت از طالبان مسلح کرده‎است.

با آنکه انتقال سلاح از روسیه و ایران به افغانستان اعضای شورای ملی و کارشناسان سیاسی را نگران ساخته اما وزارت دفاع این کشور می‎گوید که این مسئله به بررسی نیاز دارد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع در صحبت با رادیو آزادی گفت، پس از بررسی‎ها در این مورد موقف آنان روشن خواهد شد.

دولت: ما تاکنون کدام اسناد موثق در اختیار نداریم.
دولت: ما تاکنون کدام اسناد موثق در اختیار نداریم.

او افزود:

" ما تاکنون کدام اسناد موثق در اختیار نداریم در این مورد تحقیق می‎نمایم و اگر این مسئله واقعیت داشته باشد دولت و وزارت خارجه نظر خواهد داد."

مقامات روسی نیز روابط با طالبان مسلح را تائید کرده اما گفته‎اند که این روابط تا حدی ستراتیژی جنگ علیه داعش است.

پیش از این شماری از کارشناسان و برخی اعضای شورای ملی گفته‎اند که حکومت باید از هر راه ممکن از تقابل روسیه و امریکا درافغانستان جلوگیری کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG