لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۷

گاسمن: پاکستان از اخراج اجباری و اذیت مهاجرین افغان دست بردارد


سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‎گوید، اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان یک عمل غیر قانونی و خلاف قوانین بین‌المللی می‎باشد.

این سازمان از سازمان ملل و کشورهای کمک رسان می‎خواهد تا با آوردن فشار بالای آن کشور از اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان جلوگیری نماید.

پتریشیا گاسمن پژوهشگر این سازمان روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، سازمان ملل‌متحد و کشورهای کمک کننده باید بالای پاکستان فشار وارد نماید تا از اخراج اجباری مهاجرین افغان از آن کشور دست بردارد.

گاسمن هنگام نشر گزارش این سازمان در رابطه به وضعیت مهاجرین افغان از مقامات پاکستان خواست تا به تمام قوانین مهاجرت و کنوانیسون‎های مهاجرت احترام گذاشته و از اخراج اجباری آنان دست بردارد.

گاسمن: خواست ما از پاکستان اینست تا از این عمل دست بردارد.
گاسمن: خواست ما از پاکستان اینست تا از این عمل دست بردارد.

او افزود:

"خواست ما از پاکستان اینست تا از این عمل دست بردارد و به قوانین و حقوق مهاجرین احترام نماید همچنان تمام کشورهای دیگر که مهاجرین در آن‎جا هستند."

خانم گاسمن همچنان گفت که حکومت افغانستان به تعهدات‌اش در قبال مهاجرین برگشته از کشورهای دیگر عمل نکرده‎است.

بر اساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، هم‌اکنون وضعیت مناسب برای مهاجرین عودت کننده در کشور مهیا نیست تا آنان در یک فضای مصون و بهتر در کشور زندگی نمایند.

گزارش نشان می‎دهد که مهاجرین افغان در پاکستان با شرایط خوب زندگی می‎کردند اما با بازگشت به کشور با نا امنی‎ها و مشکلات دیگر اقتصادی مواجه شده‎اند.

در این گزارش به نقل از شماری مهاجرین افغان نوشته شده‎است که پولیس پاکستان با آنان بدرفتاری می‎کرد و از طرف شب به خانه‎های آنان داخل شده و آنان را مورد خشونت قرار و با وارد نمودن فشار آنان را وادار می‌نمودند تا آن کشور را ترک نمایند.

این در حالیست که از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون حدود یک میلیون افغان به کشور برگشته اند و با مشکلات زیادی مواجه هستند.

در عین حال وزارت امور مهاجرین وعودت کننده‎ها روی اخراج تدریجی مهاجرین تأکید کرده می‎گوید، بخاطر حل مشکلات مهاجرین افغان با کشورهای دیگر در حال گفت‌وگو هستند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور بخش مطبوعاتی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر مهاجرین به‌طور گسترده به کشور عودت نمایند این وزارت نمی‎توانند به مشکلات آنان رسیدگی نماید.

میاخیل: اگر مهاجرین افغان به طور گسترده به افغانستان عودت نماید مشکلات آنان بیشتر می‎گردد.
میاخیل: اگر مهاجرین افغان به طور گسترده به افغانستان عودت نماید مشکلات آنان بیشتر می‎گردد.

او افزود:

"اگر مهاجرین افغان به‌طور گسترده به افغانستان عودت نماید مشکلات آنان بیشتر می‎گردد زیرا حکومت افغانستان نمی‎تواند خدمات لازم را برای آنان مهیا نماید اما اگر عودت مهاجرین بصورت تدریجی و به خواست آنان صورت گیرد آن وزارت می‎تواند برای آن‎ها خدمات لازم را مهیا سازد."

آقای میاخیل می‎گوید، قرار است وزیر امور مهاجرین افغانستان بخاطر حل مشکلات مهاجرین افغان در نشست‎های دو جانبه و سه جانبه در اسلام‌آباد اشتراک نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG