لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

ابراهیمی: مقامات روسیه باز هم به فکر مداخله در امور افغانستان اند


رئیس ولسی جرگه افغانستان به این باور است که زمامداران فعلی روسیه با گرفتن تجربه از شکست قشون سرخ شوروی وقت در افغانستان، نباید در فکر مداخله و تضعیف نظام این‌کشور باشند.

عبدالرؤف ابراهیمی روز سه شنبه در مراسم بزرگداشت ۲۸مین سالروز خروج قشون سرخ شوروی وقت از افغانستان در ارگ ریاست جمهوری گفت که زمامداران فعلی روسیه تلاش دارند تا مخالفان مسلح حکومت این‌کشور را تقویت کنند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"متأسفانه زمامداران فعلی روسیه پس از گذشت ۲۸ سال بار دیگر خیال مداخله در امور داخلی افغانستان را در سر پرورانیده و با حمایت از گروه طالبان می‌خواهند مخالفین در حال جنگ علیه دولت افغانستان را تقویت نموده به نحوی به تضعیف نظام مردمی ما بپردازند."

آقای ابراهیمی گفت که شوروی سابق در افغانستان به اثر مقاومت مجاهدین شکست خورده و سر انجام با اشتباه خواندن مداخله‌شان در افغانستان، این‌کشور را ترک کردند.

قشون سرخ شوروی سابق در سال ۱۳۵۸ هـجری خورشیدی وارد افغانستان شد و پس از ۹ سال حضور در این‌کشور سر انجام با شکست روبه‌رو شده و در سال ۱۳۶۷ با متقبل شدن تلفات این‌کشور را ترک گفتند.

اما اخیراً گزارش‌های به نشر رسیده که پس از گذشت ۲۸ سال حالا ایران و روسیه تلاش حمایت از مخالفان مسلح را داشته و برای آنان سلاح و تجهیزات فراهم می‌سازد.

در عین حال محمد اشرف غنی ر‌ئیس جمهور افغانستان بدون گرفتن نام کدام کشور به باداران طالبان هشدار می‌دهد که در تلاش‌های‌شان مؤفق نخواهند شد.

وی گفت:

"گروه‌های مختلف طالبان به مانند داعشیان هنوز هم به این مصروف اند که افغانستان را به ویرانه مبدل سازند اگر باداران فعلی و سابقه آن‌ها به این فکر باشند که یک بار دیگر افغانستان کشوری بدون اردو، پولیس، قانون با جهان بی‌ارتباط گردد خوب بدانند که این آرزوی‌شان برآورده نخواهد شد."

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که باطل همیشه با شکست روبه‌رو شده‌است.

هر چند سفیر روسیه در کابل چند ماه قبل پذیرفت که با طالبان مسلح تماس دارند اما تأکید کرد که از طالبان حمایت نکرده و آنان را تمویل و تجهیز نمی‌کنند.

اما اخیراً شماری از نماینده‌گان مردم کندز در ولسی جرگه به نقل از باشنده‌گان آن ولایت گفته‌اند که مخالفین مسلح در کندز از روسیه سلاح بدست می‌آورند.

اسدالله ولوالجی کارشناس افغان می‌گوید، روسیه به‌خاطر نگرانی که از گسترش داعش و انتقال مواد مخدر به کشورهای آسیای میانه دارد، از طالبان حمایت می‌کند.

اسد الله ولوالجی کارشناس افغان
اسد الله ولوالجی کارشناس افغان

وی گفت:

"روسیه نمی‌تواند که منافع خود را در افغانستان از دست بدهد و به همین دلیل دوباره در قضایای افغانستان دخیل شده و فعلاً برای طالبان سلاح می‌دهد تا این‌که از انتشار یافتن قوت‌های داعش در آسیای میانه جلوگیری کرده باشد."

کارشناسان افغان مداخله روسیه و توزیع سلاح از سوی این‌کشور به مخالفان مسلح را یک کار مشکل‌ساز خوانده و تأکید می‌کنند که باید جلو آن گرفته شود.

حمید عزیز کارشناس امور بین‌المللی می‌گوید، ادامه توزیع سلاح از سوی روسیه به مخالفان مسلح در افغانستان می‌تواند در آینده سبب تضعیف دولت این‌کشور شده و بحران و تشنج‌های بیشتر را بوجود آورد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG