لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

آیا دیپلوماسی ترمپ سبب حمایت روسیه از ثبات افغانستان خواهد شد؟


در میان موج از نا باوری قوی، برخی از کارشناسان افغان خوش رویی دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده نسبت به همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین را فرصتی می‌دانند برای به دست آوردن حمایت مسکو برای ثبات افغانستان.

در طول چند ماه گذشته، مقام‌های ارشد افغانستان و ایالات متحده مسکو را به حمایت از جنگجویان طالبان و مشروعیت بخشی به این گروه متهم کرده‌اند.

رئیس جمهور ترمپ بسیاری از قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی را برای اقدام علیه منافع ایالات متحده انتقاد کرده‌است، اما تا حد زیادی از انتقاد از روسیه خودداری کرده و به جای آن گفته که امیدوار است "زمینه‌های مشترکی" را با مسکو در شکست دادن گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا دریابد.

علی امیری، تحلیلگر مسایل سیاسی و استاد یک پوهنتون خصوصی در کابل است.

او چشم انداز امیدوار کنندۀ را برای همکاری میان واشنگتن و مسکو می‌بیند:

"اگر ترمپ در شعارهای انتخاباتی خود صادق باشد، شاید بتواند با روس‌ها یک نقطۀ تماس و یک نقطۀ مشترکی را در مورد افغانستان پیدا کند. زمینه برای همکاری امریکا و روسیه به خصوص در مورد افغانستان و ترتیبات امنیتی آسیای میانه در کل وجود دارد."

اما، نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگۀ افغانستان شانس پیروزی ترمپ درین زمینه را اندک می‌داند.

احمدزی: به نظرم ترمپ نمی‌تواند پوتین را قناعت دهد.
احمدزی: به نظرم ترمپ نمی‌تواند پوتین را قناعت دهد.

وی گفت:

"به نظر من ترمپ نخواهد توانست به پوتین قناعت بدهد که او ازین دست بردار شود. چون که حالی روسیه مخالف همین پایگاه‌های امریکا یا تفاهمنامه میان افغانستان و امریکاست. آن‌ها می‌خواهند که چگونه امریکایی‌ها را در افغانستان با مشکل روبه‌رو بسازند. بنابرین، درین قسمت عوض آن‌که ترمپ سر خود را به پوتین خم کند یا چیزی دیگری، مستقیماً با سکتور امنیتی افغانستان کمک کند تا که ما بتوانیم از سرحدات خود هم دفاع کنیم و هم دست‌های خارجی‌ها به خصوص از روسیه را در افغانستان قطع کنیم."

مسکو آشکارا با موافقتنامۀ امنیتی دفاعی درازمدت میان افغانستان و امریکا مخالفت کرده‌است.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه پوتین در افغانستان، اخیراً به‌گونۀ علنی همکاری استراتژیک میان کابل و واشنگتن را به چالش کشید.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه پوتین در افغانستان
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه پوتین در افغانستان

کابلوف در جریان گفت‌وگو با خبرگزاری اناتولی ترکیه در ماه دسمبر پرسیده بود که چرا ایالات متحده امریکا خواهان پایگاه‌های زمینی در افغانستان است؟


او گفته بود که امریکا در ترکیه یک پایگاه دارد اما در افغانستان آنان حق استفاده از نُه پایگاه بزرگ به علاوه تقریباً ده تای دیگر را دارند، چرا؟

جنرال جان نیکلسن، فرمانده نیروهای ایالات متحده در افغانستان، گفته‌است که روسیه به طالبان در افغانستان مشروعیت می‌بخشد.

او در نهم ماه فبروری در جریان گواهی دادن در برابر کمیتۀ خدمات نظامی ایالات متحده از نفوذ برخی از کشورها به ویژه روسیه در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت:

"من در مورد نفوذ بازیگران خارجی مشخص مخصوصاً پاکستان، روسیه و ایران که به مشروعیت بخشی به طالبان و حمایت از آنان ادامه می‌دهند و تلاش‌های حکومت افغانستان به هدف ایجاد یک افغانستان با ثبات را تضعیف می‌کنند، نگران استم."

با این وصف، جنرال نیکلسن وضعیت امنیتی افغانستان را در حال بن‌بست توصیف کرد اما گفت که توازن بیشتر به نفع حکومت افغانستان است.

مسکو، اکنون تلاش دارد تا برای وضعیت امنیتی افغانستان یک نسخۀ روسی پیدا کند.

روسیه با نماینده‌گان از افغانستان، پاکستان، چین، ایران و هند امروز پانزدهم ماه فبروری در مسکو گفت‌وگو و رأی‌زنی می‌کند.

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان با همتای روسی‌اش در مسکو
صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان با همتای روسی‌اش در مسکو

پیش ازین، سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای افغانش، صلاح‌الدین ربانی در هفتم ماه فبروری در مسکو گفت:

"طالبان باید در یک گفت‌وگوی سازنده شامل ساخته شوند."

محمد شفیق همدم، مشاور پیشین ناتو در افغانستان که اکنون در واشنگتن است به رادیو آزادی گفت که حمایت روسیه از طالبان به ثبات منطقه کمک نمی‌کند.

همدم: حمایت روسیه از طالبان به ثبات منطقه کمک نمی‌کند.
همدم: حمایت روسیه از طالبان به ثبات منطقه کمک نمی‌کند.

وی افزود:

"ادارۀ ترمپ به زودی اهمیت مهار کردن حرکت‌های روسیه در افغانستان و جهان را درک خواهد کرد. متوقف کردن نفوذ روسیه در افغانستان دشوار نیست. چرا که روسیه یک سیاست اشتباه حمایت از طالبان افراطی که به‌طور مستقیم با تروریزم جهانی مرتبط است، را در پیش گرفته‌است."

احمد ادریس رحمانی، تحلیلگر مسایل سیاسی و همکار شرکت راند در ایالات متحده امریکاست.

او به رادیو آزادی گفت که اکنون همه چشم‌ها بر نخستین دیدار رسمی میان ترمپ و پوتین دوخته شده که چه نتیجۀ از آن بر می‌آید.

رحمانی افزود که دولت ایالات متحده در حال حاضر راه های را برای دریافت زمینه‌های مشترک با روسیه در بسیاری از درگیری‌ها در سراسر شرق میانه و آسیا بررسی می‌کند.

او گفت:

"اگر آن‌ها با یک دیگر جور بیایند، تنش‌ها در افغانستان برای چند سال کاهش خواهد یافت، اما در صورتی که جور نیایند، شاهد معضلات بیشتری در افغانستان خواهیم بود، چیزی شبیۀ تکرار تاریخ."

XS
SM
MD
LG