لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

وزارت امور زنان: برنامه‌های ما برای محو خشونت علیه زنان مؤثر نبوده‌است


وزارت امور زنان می‌گوید، برنامه‌های تنطیم شده بخاطر محو حشونت علیه زنان مؤثر نبوده و تصمیم دارند تا در هماهنگی با برخی وزارت‌ها و ادارات دولتی برنامه‌های متفاوتر را طرح و تطبیق نمایند تا از خشونت علیه زنان جلوگیری بعمل بیاید.

سپوژمی وردک معین این وزارت روز چهارشنبه در کابل در جریان یک کنفرانس عدالت خواهی برای زنان گفت که آنان سعی دارند تا شیوه‌های کاری‌شان را در این راستا تغییر بدهند و در هماهنگی با سایر ادارات برنامه‌های جدید را تطبیق نمایند.

روزبه‌روز موارد خشونت علیه زنان بیشتر می‌گردد.
روزبه‌روز موارد خشونت علیه زنان بیشتر می‌گردد.

وی گفت:

"نتیجه را که ما از برنامه‌های مان داشتیم متأسفامه با آن نایل نگردیدیم و روزبه‌روز موارد خشونت علیه زنان بیشتر می‌گردد ما روش‌های خود را تغییر داده‌ایم، و می‌خواهیم با نهاد‌های دیگر هماهنگ کار کنیم."

به گفته وی، از طریق برنامه‌‌های آگاهی دهی کوشش صورت می‌گیرد تا جلو خشونت‌ها علیه زنان را گرفته و ذهنیت عامه در این راستا تغییر داده شود.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که روز سه شنبه هفته جاری تعداد از فعالین حقوق زن در افغانستان طی محفلی نگرانی‌شان را از افزایش خشونت علیه زنان ابراز نمودند.

این فعالین می‌گویند با وجود آن‌که برنامه‌های متعددی از سوی حکومت و نهاد‌های بین‌المللی در قسمت تأمین حقوق زنان و محو خشونت علیه زنان طرح و تطبیق شده‌است ولی هنوز هم گراف خشونت رو به صعود است.

بر اساس آمار وزارت امور زنان در سال‌ جاری به تعدادی ۱۹۰۶ قضیه خشونت ثبت گردیده است که ۳۰ قضیه قتل هم شامل آن می‌باشد.

فعالان مدنی می‌گویند که وزارت امور زنان به تنهایی نمی‌تواند تا گراف خشونت علیه زنان را پائین بیاورد و نقش مثبتی را ایفا نماید.

غوتی صاحبان یک تن از فعالان می‌گوید:

"این وزارت تا حدی زیادی نقش نمایشی و تشریفاتی دارد و متأسفانه نقش کلیدی را نمی‌توانند داشته باشد. چون ظرفیت در وزارت به حدی نیست که بتوانند نقش مهم را در محو حشونت علیه زنان ایفا نماید و در افغانستان با وجود این‌که دولت وجود دارد ولی در صورتیکه همچو قضایا رخ می‌دهد کوشش صورت می‌گیرد تا از طریق جرگه و شورا به آن رسیدگی صورت بگیرد."

خانم صاحبان می‌افزاید، بخاطر جلوگیری از خشونت حکومت باید اراده و تهعد جدی در این عرصه داشته باشد.

وی می‌گوید زمانی‌که حکومت در برابر مسببین خشونت علیه زنان اقدام جدی ننماید و آنان را مجازات نکند، گراف خشونت سیر نزولی‌اش را نخواهد پیمود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG