لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

نشست مسکو: در نشست‌های بعدی کشورهای آسیای میانه نیز اشتراک کنند


حکومت افغانستان از برگزاری نشست شش جانبه در مسکو استقبال می‎کند و نقش کشورهای منطقه را برای حل مسئله افغانستان مهم می‎داند.

فرامرز تمنا رئیس مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت شرکت نماینده‎های این کشورها برای آینده افغانستان خیلی مهم و مؤثر است.

در نشست روز چهارشنبه در مسکو فیصله شد که کشور های آسیای میانه در دوره‎های بعدی این‌گونه نشست‎ها شرکت کنند.

نماینده‎های این اجلاس شش جانبه در مسکو که به بحث روی وضعیت افغانستان تمرکز داشتند، توافق کردند که نماینده‎های کشورهای آسیای میانه، در دور بعدی این نشست شرکت کنند.

از جانب افغانستان در اجلاس مسکو، محمد اشرف حیدری رئیس استراتژی و پالیسی وزارت امور خارجه نمایندگی می‎کرد.

فرامرز تمنا به رادیو آزادی گفت اجماع منطقه‌یی برای حل مشکلات افغانستان، یک جزء مهم و اساسی است.

وی افزود که حکومت افغانستان از شرکت نماینده‎های کشورهای آسیای میانه در اجلاس بعدی در مسکو استقبال می‎کند.

تمنا: مشارکت این کشورها در روند صلح افغانستان و حضور آن‎ها در نشست‎های مربوط به افغانستان طبیعی است که مفید است.
تمنا: مشارکت این کشورها در روند صلح افغانستان و حضور آن‎ها در نشست‎های مربوط به افغانستان طبیعی است که مفید است.

او افزود:

"آسیای میانه هم مانند افغانستان با گروه‎های بنیاد گرا و افراطی دست به گریبان است. به ویژه کشورهای که در همسایه‌گی ما استند یعنی تاجکستان، اوزبکستان و ترکمنستان. اولین کشورهای که از بی ثباتی افغانستان آسیب خواهند دید، همین سه کشور خواهند بود. لذا مشارکت این کشورها در روند صلح افغانستان و حضور آن‎ها در نشست‎های مربوط به افغانستان طبیعی است که مفید است."

وزارت خارجه روسیه می‎گوید در اجلاس شش جانبه مسکو تأکید شد که دامنه نشست‎ها گسترده‌تر شود تا تلاش‎ها برای آوردن ثبات در افغانستان به صورت مشترک ادامه یابد.

مجیب لمر یکی از آگاهان سیاسی به رادیو آزادی گفت نشست دیروز مسکو در مرحله ابتدایی برگزار شد که ادامه آن، می‎تواند برای افغانستان سودمند باشد.

لمر: افغانستان در این جلسه اشتراک کرد و توانست که موقف خود را واضح سازد.
لمر: افغانستان در این جلسه اشتراک کرد و توانست که موقف خود را واضح سازد.

او افزود:

"افغانستان در این جلسه اشتراک کرد و توانست که موقف خود را واضح سازد، با توجه به این‎که افغانستان در جلسه که در ماه دسمبر برگزار شده بود، شرکت نکرد و واکنش خود را داشت. دوم این‎که، حد اقل کشورهای ذیدخل در افغانستان که در منطقه قرار دارند و یا کشورهای که منافع‌شان به شکلی در افغانستان دخیل است و در پی به دست آوردن آن منافع استند، دور یک میز گرد آمدند با هم صحبت کردند تا بتوانند در مورد منافع خود که در افغانستان برای‌شان ارزش دارد، حد اقل بحث‎های ابتدایی را آغاز کنند."

پیش از این در ماه دسمبر سال ۲۰۱۶، نشستی با شرکت نماینده‎های روسیه، چین و پاکستان، بدون شرکت نماینده افغانستان برگزار شد.

کابل در آن هنگام اعتراض کرد و گفت تصامیم نشست‎های برایش قابل پذیرش نیست که در آن نماینده دولت افغانستان شرکت نکرده باشد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG