لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

ارگ: دنیا درک کرده‎است که دیدگاه دو ساله غنی باید جدی گرفته شود


حکومت افغانستان انتظار دارد که برگزاری نشست امنیتی مونشن منجر به همکاری بیشتر جامعه جهانی در بخش مبارزه علیه تروریزم با حکومت افغانستان شود.

رئیس جمهور افغانستان در پنجاه و سومین نشست امنیتی مونشن اشتراک می‎کند.

این نشست امروز برگزار می‎شود.

تهدید های تروریزم و افراطیت در منطقه بخصوص در افغانستان، موضوعیست که رئیس جمهور غنی امسال هم در نشست امنیتی مونشن رویش صحبت می‎کند.

آقای غنی دو سال پیش نیز در نشست مونشن شرکت کرد و روی سرکوب داعش تاکید ورزید و گفت که این گروه منطقه و جهان را تهدید می‎کند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیشب در صحبت با رادیو آزادی گفت، حالا انتظار دارند که تمامی کشورهای جهان افغانستان را در مبارزه علیه تروریزم یاری لازم برسانند.

مرتضوی: رهبران دنیا به این درک رسیده‎اند که دیدگاهی را که رئیس جمهور افغانستان دو سال پیش مطرح کرد باید آن دیدگاه جدی گرفته شود.
مرتضوی: رهبران دنیا به این درک رسیده‎اند که دیدگاهی را که رئیس جمهور افغانستان دو سال پیش مطرح کرد باید آن دیدگاه جدی گرفته شود.

او افزود:

"رهبران دنیا به این درک رسیده‎اند که دیدگاهی را که رئیس جمهور افغانستان دو سال پیش مطرح کرد باید آن دیدگاه جدی گرفته شود، تروریزم یک تهدید جدی است، داعش یک تهدید جدی است و به همین خاطر ما در خط اول مبارزه با تروریزم در افغانستان می‎جنگیم و دنیا باید شرایط ما را درک کند و بجای اینکه با گروه‎های تروریستی در تماس باشد با محوریت افغانستان از تمام ابزار و امکانات خود علیه این پدیده استفاده کند."

رئیس جمهور غنی شام دیروز در یک سفر دو روزه افغانستان را به قصد آلمان ترک کرد.

یک مقام امریکا متحد کلیدی افغانستان در مبارزه علیه تروریزم نیز بخاطر آنچه حمایت برخی از کشورها از شورشیان خوانده، واکنش نشان داده‎است.

جنرال جان نیکلسن، قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان هفته گذشته گفت، بخاطر نفوذ بازیگران خارجی مشخص بخصوص پاکستان، روسیه و ایران که به حمایت از طالبان و مشروعیت بخشیدن به این گروه و زیر سوال بردن تلاش‎های حکومت افغانستان برای ایجاد یک افغانستان با ثبات ادامه می‎دهند، هم چنان نگران است.

ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان می‎گوید، احتمال می‎رود در نشست امنیتی مونشن روی حامیان تروریزم نیز بحث شود.

میثم: امیدوار هستیم که جهان با درک واقعیت‎های موجود افغانستان همکاری‎ها را در امر مبارزه با تروریزم بیشتر بسازد تا ما زودتر به نتیجه برسیم.
میثم: امیدوار هستیم که جهان با درک واقعیت‎های موجود افغانستان همکاری‎ها را در امر مبارزه با تروریزم بیشتر بسازد تا ما زودتر به نتیجه برسیم.

امید میثم، یک معاون سخنگوی ریاست اجرائیه دیشب در صحبت با رادیو آزادی درین مورد بیشتر گفت:

"رئیس جمهور به نمایندگی ملت و حکومت افغانستان تهدیدهای برخاسته از تروریزم و تهدیدهای باالقوه که در افغانستان وجود دارد را با جهان شریک می‎سازد و بدون شک در بخش‎های مختلف از جمله حامیان تروریست در منطقه بحث‎های خواهد شد. امیدوار هستیم که جهان با درک واقعیت‎های موجود افغانستان همکاری‎ها را در امر مبارزه با تروریزم بیشتر بسازد تا ما زودتر به نتیجه برسیم."

روسای جمهور افغانستان و امریکا نیز هفته گذشته روی آنچه در خبرنامه ارگ "مبارزه علیه خطرهای تروریزم و کشورهای حامی آن" خوان شده از طریق تلیفون بحث کردند.

ریاست جمهوری افغانستان می گوید، رئیس جمهور غنی در حاشیه نشست امنیتی مونشن با مایک پنس، معاون رئیس جمهور امریکا نیز در مورد مبارزه علیه تروریزم صحبت خواهد کرد.

غنی با دیگر مقام‎ها از جمله روسای جمهور آذربایجان و کرویشیا، صدراعظمان آلمان، ترکیه، ناروی، گرجستان، وزیران خارجه روسیه، عربستان سعودی، آلمان، ایران، چین و قطر را نیز دیدار کند.

شاه حسین مرتضوی گفته‎است، محور اصلی این دیدارها را امنیت منطقه، تهدید تروریزم و همکاری‎های دو جانبه و چند جانبه تشکیل خواهد داد.

تحلیلگران، نشست امنیتی مونشن را فرصت خوب به دولتمردان افغان می‎دانند، تا جهانیان را در جریان تهدیدهای تروریزم در افغانستان بگذارند.

وثیق: ازین چنین نشست‎ها باید بهره برداری شود که آن‎ها واقعاً قانع شوند.
وثیق: ازین چنین نشست‎ها باید بهره برداری شود که آن‎ها واقعاً قانع شوند.

میاگل وثیق، یکی ازین تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"نشست مونیخ نشست بزرگ است. رهبران دنیا به آنجا می‎آیند، ازین چنین نشست‎ها باید بهره برداری شود که آن‎ها واقعاً قانع شوند که یگانه راه، مبارزه مشترک در یک صف علیه تروریزم است."

قرار است در حاشیه کنفرانس امنیتی مونشن توافقنامۀ تحت نام "مشارکت و انکشاف" میان مقام‌های افغانستان و اتحادیه اروپا امضا شود.

پنجاه و سومین نشست امنیتی مونشن امروز برگزار می‎شود.

رئیس جمهور غنی برای شرکت درین نشست شام دیروز در یک سفر دو روزه افغانستان را به قصد آلمان ترک کرد.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی، احمد نادر نادری، مشاور ارشد رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتیژیک و محمد همایون قیومی، مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها آقای غنی را درین سفر همراهی می‎کنند.

XS
SM
MD
LG