لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

نشنل انترست: چگونه میتوان در جنگ افغانستان شکست خورد؟


نشریه نشنل انترست چاپ امریکا در شماره اخیرش مقاله تحلیلی را در مورد ارسال قوای اضافی به افغانستان به نشر رسانیده‎است.

عنوان این مقاله است در جنگ افغانستان چگونه میتوان شکست خورد؟ دانیل ال دیویس نویسنده مقاله می‎نوسد، در حلقات بلند رتبه امریکا حال تقریباً همه به این باورند که تمام مشکلات شرق میانه و آسیای جنوبی باید با قوه حل گردند ولی هیچکس روی یک نظریه بدیل غور نمی‎کند.

نشریه اظهارات اخیر جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی قوای امریکایی در افغانستان در مورد ارسال قوای اضافی به اینکشور را، به حیث مثالی برای همین نظریه گرفته و می‎نویسد، از مبارزه شانزده ساله علیه گروه‎های افراطی در افغانستان و عراق و از نتایج آموزش قوای خارجی به حیث یک استدلال برای جلوگیری از تکرار این ستراتیژی باید کار گرفت.

نویسنده مقاله این نتایج را از نگاه ستراتژیک کاملاً ناکام می‎خواند و می‎نوسد، جنرال ستنلی مککرستل که در سال ۲۰۰۹ قوماندان عمومی قوای امریکایی در افغانستان بود، به رئیس جمهور امریکا در یک نامه محرم نوشته بود که اگر سربازان بیشتر به افغانستان فرستاده نشود، شاید ایالات متحده جنگ افغانستان را ببازد.

رئیس جمهور اوباما در پایان همان سال در کنار حضور ۱۷ هزار نیرو در افغانستان طرح ارسال سی هزار نیروی اضافی به آنکشور را تائید کرد.

دانیل دیویس نویسنده این مقاله که در همان وقت در افغانستان بود مینویسد، با اطمینان گفته می‎تواند که یگانه فایده ارسال سربازان اضافی به افغانستان این بود که حکومت را در کابل حفظ کرد ولی در از بین بردن مخالفین مسلح در سطح افغانستان کمک نکرد.

نویسنده در پایان این تحلیل می‎نویسد، از قلمرو افغانستان هیچگاه تهدید در برابر امریکا وجود نداشته‎است.

استدلال نویسنده این است که عاملان حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در امریکا در جرمنی و در شهرهای امریکا تربیه شده بودند نه در توره بوره.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در شماره اخیرش مطلبی را در مورد مرگ سفیر امارات متحده عرب در افغانستان به نشر رسانیده‎است.

خبر مرگ جمعه محمد عبدالله الکعبی که به تاریخ دهم جنوری در حمله خونین بر مهمانخانه ولایت کندهار زخمی شده بود به روز چهارشنبه منتشر شد که با این مسئله شماری دیپلوماتان کشته شده اماراتی در افغانستان به شش تن رسید.

والستریت ژورنال می‎نویسد، امارات از جمله کشورهای محدود بود که رژیم طالبان را به رسمیت شناخته و با آن روابطه داشت.

به نوشته مقاله، حلقات نزدیک به طالبان هراس دارند که اگر طالبان متهم به حمله کندهار دانسته شوند، نمایندگان این گروه که در امارات متحده عرب با مقامات خارجی دید و وادید می‎کنند، شاید این موقف شان را از دست دهند.

XS
SM
MD
LG