لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

احمدزی: صداقت پاکستان در مبارزه با تروریزم به سود آن‌کشور است


شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند، پاکستان باید برای مبارزه جدی با تروریزم با حکومت افغانستان هماهنگی کند.

محمد نذیر احمدزی یک عضو این جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر پاکستان در راستای مبارزه با تروریزم صادقانه همکاری نکند به ضرر بیشتر آن‌کشور تمام خواهد شد.

احمدزی: اگر پاکستان در راستای مبارزه با تروریزم صادقانه همکاری نکند به ضرر بیشتر آن‌کشور تمام خواهد شد.
احمدزی: اگر پاکستان در راستای مبارزه با تروریزم صادقانه همکاری نکند به ضرر بیشتر آن‌کشور تمام خواهد شد.

وی گفت:

"اگر پاکستان صادقانه اقدام نکند وضعیت‌اش از این بدتر می‌شود، بهتر همین است دو کشور با هماهنگی صحبت کنند و پناهگاه‌های تروریستان که در پاکستان و یا هر جای دیگر باشد باید از بین برده شود از اتهام بستن کاری ساخته نمی‌شود باید تفاهم کنند و سود پاکستان در همین است که صادقانه عمل کند."

این در حالیست که حکومت پاکستان پس از حملات مرگبار اخیر در لاهور و سند که ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت، ادعا کرد که این حملات در خاک افغانستان طرح ریزی شده‌است.

همچنان پاکستان لیست طویلی از تروریستان که به گفته آن‌کشور بر ضد پاکستان در خاک افغانستان فعالیت دارند به حکومت افغانستان سپرده‌است.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان

اما مشاور امنیت ملی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفته است که افغانستان در مورد فهرست ارائه شده غور می‌کند و اما تأکید کرده که پاکستان باید به فهرست هایی‌که از قبل از سوی افغانستان به آن‌کشور سپرده شده نیز به گونه جدی اقدام کند.

محمد حنیف اتمر در یک مکالمه تلیفونی از سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان خواسته تا کابل و اسلام آباد روی یک میکانیزم مشترک در مورد مبارزه با تروریزم به توافق برسند و آنرا صادقانه عملی نمایند.

اما آیا واقعاً پاکستان پس از حملات اخیر تروریستی که از مردم عام در آن‌کشور قربانی زیادی گرفت، حاضر خواهد شد که در راستای مبارزه با تروریزم صادقانه قدم بردارد؟

اسحاق اتمر آگاه مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال می‌گوید، پاکستان در جستجوی راه حل‌های موقتی است و پس از این هم در این رابطه صادقانه عمل نخواهد کرد.

او گفت نیاز است تا حکومت افغانستان پیشنهاد کند که فهرست تروریستان از سوی هر دو کشور به نیروهای بین‌المللی سپرده شود و پناهگاه‌های آنان از سوی این قوت‌ها در خاک هر دو کشور از بین برده شوند.

اسحاق اتمر آگاه مسایل سیاسی
اسحاق اتمر آگاه مسایل سیاسی

​وی افزود:

"پاکستان صرف می‌خواهد راه‌های حل موقتی برای عبور پاکستان از همچو مواقع پیدا کند به باور من این بهترین فرصت برای دولت افغانستان است که این مسئله را برای جامعه جهانی پیشنهاد کرده بگوید که لیست تروریستان که پاکستان برای افغانستان و افغانستان برای پاکستان دارد توسط قوت‌های بین‌المللی در هر دو جای عملیات صورت گیرد."

آقای اتمر گفت در صورتی‌که پاکستان حاضر به چنین کاری نشود واضح می‌شود که با وارد کردن اتهامات در پی بهانه جویی برای ادامه جنگ در افغانستان است.

از سوی هم جعفر مهدوی یک عضو کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه می‌گوید پاکستان باید بدون در نظر داشت ملاحظات سیاسی با تشریک مساعی با افغانستان در امر مبارزه با تروریزم صادقانه همکاری کند.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG