لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

ریاست اجرائیه از اقدام اخیر امارات در مورد طالبان استقبال کرد


جلوگیری از ورود نمایندگان طالبان به خاک امارات متحده عربی از سوی مقام های این کشور با استقبال حکومت افغانستان رو به رو شده‌است.

مرز تنش‌ها میان امارات متحده عربی و طالبان تا اینجا که برای نمایندگان این گروه اجازه ورود به خاک آن‌کشور داده نشده‌است، کاری که ریاست اجرائیه افغانستان از آن استقبال می‌کند.

سید امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید روابط کشورها باید بر مبنای دولت محوری باشد نه تروریست پروری.

سید امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
سید امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

​وی گفت:

"هر گونه ارتباط کشورها را با گروه‌های تروریستی به سود این کشور‌ها نمی‌دانیم، زیرا این پدیده نه تنها برای افغانستان بلکه برای تمام جهان تهدید است و نیاز است تا تروریستان از یک سو به انزوا کشانیده شوند و از سوی دیگر، با آن بیشتر از پیش مبارزه جدی صورت گیرد و بدون شک که این کار امارات، با استقبال ما رو به رو شده‌است."

یک روز پیش برخی از رسانه‌ها گزارش‌های پخش کردند که در آن گفته شده مقام‌های امارات متحده عربی از ورود نمایندگان طالبان در قطر و اسلام آباد، به این‌کشور جلوگیری کرده‌اند.

هدف ورود آنان به امارات، اشتراک در مراسم فاتحه خوانی سفیر آن‌کشور گفته شده‌است.

این عکس‌العمل امارات متحده عربی، ظاهراً بخاطر کشته شدن پنج دیپلومات این‌کشور در انفجار مرگبار که در بیست و یکم ماه جدی سال روان در مهمانخانه ولایت کندهار رخ داد، بوده‌است.

در این انفجار معاون والی کندهار و یک دیپلومات افغان نیز کشته شدند.

سفیر امارات متحده عربی که در آن انفجار زخم برداشته بود پنج روز پیش به علت جراحت‌های عمیق، درگذشت.

با این همه، شماری از اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه می‌گویند، امارات متحده عربی که از حامیان طالبان بوده‌است، اکنون درک کرده که پروراندن مار در آستین، خطر آفرین است و باید این کشورها برای نابودی این گروه بسیج شوند.

داکتر محمود خان یکی از اعضای این کمیسیون در این باره گفت:

"به ساحه دیپلوماتیک بدون شک که این عکس‌العمل امارات تأثیر دارد، پیش از این نمایندگان طالبان به امارات و یا به سعودی سفرهای داشته اند و اکنون این کشور‌ها یک پالیسی دارند و کشورهای عربی با امارات همکار استند، اما این دیده شود که آیا عربستان نیز با این کار امارات هم نظر است یا نه."

مهمان خانه ولایت کندهار
مهمان خانه ولایت کندهار

طالبان انفجار مرگبار مهمانخانه کندهار را رد کرده‌اند، اما کارشناسان سیاسی می‌گویند، پاکستان با استفاده از این گروه در این انفجار خواسته است تا روابط افغانستان را با امارات متحده عربی پُر تنش سازد.

با این همه، شماری از کارشناسان می‌گویند، جلوگیری از ورود نمایندگان طالبان به خاک امارات از سوی مقام‌های این‌کشور، در کنار آن که روحیه نماینده این گروه را تضعیف کرده‌است، طالبان باید بدانند که دیگر از سوی کشورهای عربی، مورد حمایت قرار نخواهند گرفت.

ودیر صافی یکی از کارشناسان روابط بین‌الملل تأکید می‌ورزد که افغانستان باید از این فرصت بهره ببرد.

ودیر صافی کارشناس روابط بین‌الملل
ودیر صافی کارشناس روابط بین‌الملل

​وی گفت:

"این یک درس عبرت است برای طالبان تا از کشتار دست بردارند و از در صلح پیش آیند."

آقای صافی همچنان می‌گوید، زمان آن رسیده‌است تا دیگر کشورهای عربی بخصوص عربستان سعودی نیز دریابد که گروه‌های تروریستی برای تمامی منطقه خطر آفرین است و بر عملیات همگانی برای نابودی تروریزم تأکید می‌ورزد.

تا هنوز کدام منبع مستقل این موضوع را تائید نکرده‌است و طالبان مسلح نیز در این زمینه ابراز نظر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG