لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

عثمانی: برخی کشورهای همسایه تلاش دارند امنیت بند سلما را مختل کنند


علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان می‌گوید، کشورهای همسایه بخاطر مشکلاتی که از کمبود آب دارند کوشش می‌کنند تا بند سلما را تخریب کنند.

بند سلما یکی از پروژه‌های مهم و زیربنایی در افغانستان است. این پروژه چند ماه قبل به بهره برداری رسید.

انجنیر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان روز پنج‌شنبه هفته گذشته در جریان مراسم افتتاح کانال آبی قریۀ شکیبان ولسوالی زنده‌جان هرات در صحبت با خبرنگاران می‌گوید کشورهای همسایه بخاطر مشکلاتی که از ناحیه کمبود آب دارند، تلاش می‌کنند تا امنیت این پروژه را مختل سازند.​

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان

وی گفت:

"کشورهای همسایه می‌پندارند که جزء آب‌های مرزی است. ولی از دیدما جزء آب‌های داخلی افغانستان است. در آن طرف مرزهم آن‌ها با مشکلات شدید آب گرفتار اند. طبیعی است که ما نگرانی در قسمت تهدیدات داریم و حس می‌کنیم که قسمتی از تهدیدات افغانستان در طول بیشتر از سی سال گذشته بخشی از این مسایل بر می‌گردد به مسایل آب‌های افغانستان. این چیزی نیست که ما از مردم بپوشانیم و بخاطر مسایل محافظه کاری انکار کنیم و بارها هم گفتیم که از این تهدیدات نگران هستیم."

نمایندگان مردم هرات در ولسی جرگه افغانستان هم نگران وضعیت امنیتی بند سلما هستند.

خلیل احمد شهید زاده یکی از این نمایندگان از حکومت و مردم افغانستان می‌خواهد که جلو تحرکات مخالفین را بگیرند.

وی افزود:

"برای فعلاً وضعیت بند سلما طوری‌که من معلومات دارم خوب است، نیروهای امنیتی ما در آنجا مستقر هستند و تهدیداتی که مشهود باشد دیده نمی‌شود اما تحرکات است. دست ها کار کرده و در آنجا گروپ‌های مسلح را به وجود آورده اند. اگر حکومت ما هشیاری و بیداری نداشته باشد، نه تنها حکومت این صدا را سر ملت افغانستان هم می‌زنیم، منابع و منافع ملی مربوط به مردم افغانستان است."

گفته شده‌است که با اعمار بند سلما ایران دیگر نمی‌تواند از آب دریای هریرود که سالیان زیادی بهره برده‌است، استفاده کند.

برخی از کارشناسان سیاسی در ولایت هرات یکی از بزرگترین دلایل ناامنی در این ولایت را موجودیت بند سلما در ولسوالی چشت می‌دانند.

عبدالقادر کامل یکی از این کارشناسان می‌گوید، ایرانی‌ها همواره کوشش کرده‌اند تا مانع ساختن بند سلما در این ولایت شوند.

وی گفت:

"یکی از جمله مواردی که هرات را ناامن ساخته است، بند سلما است که این واقعاً برای کشور همسایه ما جمهوری اسلامی ایران نگران کننده‌است و ایران بارها اعتراض کرده و مسئله حقابه را مطرح کرده‌است. بنابرین جای شک وجود ندارد که احداث بند سلما و بند پاشتان و تیرپل و همین که مدیریت آب و مهار آب در دستور کار وزارت انرژی و آب افغانستان قرار گرفته، این می‌تواند برای کشور همسایه ما جمهوری اسلامی ایران حساسیت بر انگیز باشد."

در سال‌های اخیر گروه‌های مسلح غیر مسئول در اطراف بند سلما جابجا شده‌اند. گفته می‌شود این افراد که از حمایت برخی از افراد بانفوذ در هرات برخورد دار اند می‌کوشند تا روند کار بند سلما را مختل سازند.

با این همه انجنیر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان هشدار می‌دهد اگر کشورهای همسایه بندهای آب و برق افغانستان را تخریب کنند در مقابل بند‌های آنان نیز تخریب خواهد شد.

وی گفت:

"هر کشوری که بخواهد امنیت بندهای ما را مورد تهدید قرار بدهد طبیعی است که اگر این را رایج کرد در منطقه امنیت بندهای خود آنان مورد تهدید قرار می‌گیرد."

نگرانی‎ها از تهدیدات امنیتی در بند سلما در حالی مطرح می‌شود که به گفته وزیر انرژی و آب افغانستان در جریان سال گذشته کارمندان وزارت انرژی و آب و شرکت برشنا در مسیر ولسوالی چشت مورد حمله افراد مسلح غیر مسئول قرار گرفتند.

در سال‌های گذشته مسئولان در ولسوالی چشت شریف از کشف و ضبط یک عراده موتر مملو از مواد انفجاری بخاطرت خریب بند سلما سخن گفته بودند.

فرهاد خادمی ولسوال چشت می‌گوید، برخی از حلقات هنوز هم در تلاش تخریب بند سلما هستند اما نیروهای امنیتی در این ولسوالی نخواهند گذاشت تا آنان به هدف‌ شان دست یابند.

او گفت اکنون بیش از۵۰۰ سرباز امنیتی در چوکات کندک محافظت بند سلما مصروف تأمین امنیت این پروژه مهم هستند.

اما مقامات در قنسولگری ایران بارها این ادعا را بی‌اساس خوانده‌اند.

ولسوالی چشت شریف جایی که بند سلما در آن موقعیت دارد در فاصله تقریباً ۱۷۰ کیلومتری شرق شهر هرات موقعیت دارد.

این ولسوالی یکی از ولسوالی‌های نسبتاً ناامن در این ولایت به حساب می‌آید.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام کرده‌است که تا دو ماه دیگر حکومت هندوستان بند سلما را به دولت افغانستان واگذار می‌کند.

شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG