لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

فوربز: روسیه نمی‌گذارد امریکا در کنفرانس صلح افغانستان شرکت کند


فوربز

نشریۀ فوربز چاپ امریکا، در تازه‌ترین شماره‌اش گزارشی نوشته است زیر عنوان "روسیه نمی‌گذارد امریکا در کنفرانس صلح افغانستان شرکت کند و از طالبان تروریست حمایت می‌کند."

اشارۀ نویسنده به کنفرانسی است که روز چهارشنبه به میزبانی مسکو و به اشتراک نماینده‌های شش کشور نیرومند منطقه برگزار شد.

نویسندۀ این مقالۀ فوربز به این باور است که در کنفرانس مسکو، کشور‌های روسیه، چین پاکستان و ایران در یکطرف بودند و افغانستان و هند در جناح دیگر.

در ادامۀ مقاله آمده‌است، پاکستان، ایران و روسیه از گروه طالبان پشتیبانی می‌کنند و چین نیز سال گذشته با این گروه تماس مستقیم برقرار کرد و اخیراً موترهای نظامی چینایی در افغانستان دیده شده‌اند.

نشریۀ فوربز طالبان را گروهی می‌نامد که با اعمال ترویستی غیر نظامیان را هدف می‌گیرند.

نویسندۀ این مقاله نشریۀ فوربز به این باور است که دعوت نکردن از کشور‌های عضو ناتو به کنفرانس مسکو "اهانت آمیز" است، زیرا این‌کشور ها بیشتر از همه برای آوردن صلح، انکشاف، دموکراسی و حاکمیت قانون در افغانستان تلاش کرده‌اند.

در پایان مقالۀ نشریه امریکایی فوربز ازین بابت ابراز تأسف شده که روسیه، چین، ایران و پاکستان به عوض حمایت از حکومت منتخب افغانستان، ترجیح می‌دهند از گروه طالبان پشتیبانی کنند.

بزنس ستندرد

نشریۀ هندی بزنس ستندرد به مسئله اختطاف کارمندان ادارۀ صلیب سرخ در ولایت جوزجان افغانستان توجه کرده‌است.

نشریه به اعلامیۀ اداره صلیب سرخ اشاره کرده که در آن از اختطافگران خواسته شده تا بدون قید و شرط دو کارمند این ادارۀ امداد رسان را رها کنند."

در اعلامیه کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ به نقل از مونیکا زاناریلی رئیس این کمیته در افغانستان آمده که گفته‌است: "ما از اختطافچیان می‌خواهیم که حس بشردوستانه داشته باشند، فوراً، به طور مصون و بدون قید و شرط همکاران ما را رها کنند."

کمیته صلیب سرخ نگفته که چه کسی در عقب اختطاف این دو کارمندش است، اما قوماندان امنیۀ ولایت جوزجان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش را مسئول می‌داند.

نشریۀ بزنس ستندرد در ادامهء مقاله‌اش می‌نویسد، حمله بالای کارمندان صلیب سرخ در حالی رخ می‌دهد که افغانستان نیاز شدید به کمک‌های بشری دارد.

بزنس ستندرد به کشته شدن حد اقل صد تن در نتیجۀ برفکوچ و هوای سرد زمستان اشاره می‌کند و می‌نویسد که ده‌ها هزار افغان دیگر به دلیل جنگ بی‌خانمان شده‌اند و به کمک نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG