لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

حضور زنان در ادارات دولتی غور افزایش یافته است


غور مکان پُر چالش برای زنان در سطح کشور اما برخی از فعالان حقوق زن به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که تلاش‌های آن‌ها برای حضور زنان در نهاد‌های دولتی نتیجه داده‌ و اکنون این روند در حال افزایش است.

به‌گفته آن‌ها قبل از این حضور زنان در نهاد‌های دولتی این ولایت کمتر از یک درصد بوده‌است ولی اکنون این رقم چندین برابر افزایش یافته‌است.

فعالین حقوق زن با خوشنودی از حضور زنان در نهادهای دولتی می‌گویند، حکومت باید حداقل معیار سی درصدی حضور زنان را در ادارات خدمات ملکی تکمیل نماید.

فریده ناصری مسئول انجمن بانوان غور که با رادیو آزادی صحبت می‌کرد در مورد گفت:

" نظر به گذشته حضور خانم‌ها در ادارات دولتی خیلی خوب شده، بسیاری از دختر خانم‌ها به مکاتب و پوهنتون‌ها می‌روند و شماری بیشتر از خانم‌ها به ادارات دولتی مصروف کار هستند."

در همین حال گلثوم رضایی نماینده مردم در شورای ولایتی غور نیز از حضور فعال زنان در نهادهای دولتی خوشبین است.

خانم رضایی در صحبت با رادیو آزادی گفت که بر توانایی زنان باورمند است و از حکومت خواست تا برخی از ریاست‌های این ولایت را نیز به زنان اختصاص دهد.

وی در مورد چنین گفت:

"فعلاً خانم‌ها حضور فعال دارند و در تمام ادارات هستند و می‌توانند در هر موقف از خود لیاقت نشان دهند و خواست ما از حکومت این‌است تا برخی از ریاست‌ها را نیز برای خانم‌ها بسپارند تا زنان لیاقت و شایستگی خود را آشکار سازند."

از سوی دیگر ریاست امور زنان این ولایت نیز تائید کرده‌است که حضور زنان در ادارات دولتی رو به افزایش می‌باشد.

هاجره بشیری مدیر حقوق ریاست امور زنان غور خاطر نشان ساخت که قبل از این زنان از ظرفیت تحصیلی کمتر برخوردار بودند و به همین اساس حضور ‌شان نیز در ادارات دولتی کمرنگ بوده‌است.

اما به گفته وی اکنون بسیاری از دختر خانم‌های وجود دارند که از پوهنتون‌ها فارغ گردیده‌اند و امیدواری‌ها برای حضور آنان در نهاد‌های دولتی بیشتر می‌باشد.

وی افزود:

"خانم‌های زیادی در سال ۱۳۹۵ از پوهنتون‌ها فارغ شده‌اند و تعداد هم جذب گردیده‌اند که با‌ این ظرفیت‌سازی ما باور داریم که حضور زنان در ادارات دولتی زیاد می‌شود و این یک خوشبینی برای ما است."

در همین حال امرالله حمیدی مسئول دفتر کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی در این ولایت نیز از حضور بیشتر خانم‌ها برای رقابت در بست‌های ادارات خدمات ملکی خبر می‌دهد.

آقای حمیدی می‌گوید آنان در تلاش تکمیل حداقل سی درصدی حضور زنان در ادارات خدمات ملکی هستند.

وی به رادیو آزادی گفت:

"حضور خانم‌ها نسبت به سال‌های گذشته در ادارات دولتی زیادتر شده ولی معیار سی درصدی را تکمیل نکرده‌است. تلاش ما هم همین است که باید تعداد خانم‌ها به ادارات خدمات ملکی که یک نیاز هم است، بیشتر شود."

این در حالیست که غور در سال روان شاهد بد‌ترین نوع خشونت‌ها علیه زنان بوده‌است و هم‌چنان گفته شده‌ که بسیاری از دوسیه‌های خشونت علیه زنان به دلیل نبود حضور زنان در نهاد‌های عدلی و قضایی بدون پی‌گرد قانونی باقی مانده‌اند.

گزارش: عبدالقدیر غفوری

XS
SM
MD
LG