لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

متیس: بررسی‌ها روی اعزام قوای بیشتر به افغانستان آغاز شده‌اند


جیمز متیس وزیر دفاع امریکا
جیمز متیس وزیر دفاع امریکا

در حالیکه قصر سفید روی اعزام قوای بیشتر به افغانستان غور می‌کند، وزیر دفاع امریکا می‌گوید بررسی‌ها در این مورد را آغاز کرده‌اند.

وزیر دفاع امریکا می‌گوید رئیس جمهور دونالد ترمپ در حال حاضر منتظر گزارش اردو و استخبارات در مورد وضعیت جنگ افغانستان است.

مقامات امریکایی از چند روز به این‌طرف روی طرح جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان غور می‌کنند که خواهان فرستادن چند هزار سرباز بیشتر به افغانستان شده‌است.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا دیروز به آژانس خبری رویترز گفت، افغانستان در حال حاضر نسبت به گذشته در وضعیت خیلی ضعیف قرار دارد.

وی از نیروهای افغان ستایش کرد ولی گفت آن‌ها برای مقابله با حملات طالبان تلفات زیاد داده‌اند.

بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا
بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا

بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا که جنگ افغانستان را از اداره جورج دبلیو بوش به میراث برده بود، با کاهش نیروها، استراتژی جنگی را که بوش علیه تروریزم در افغانستان به پیش می‌برد، تغییر داد.

پالیسی ادارۀ اوباما این بود که عساکر زیاد در میدان جنگ دخیل نباشند و در عوض، شماری کم از نیروها در عملیات‌های خاص هوایی و زمینی دخیل گردند و همین نظامیان نیروهای افغان را نیز آموزش بدهند.

ولی کارشناسان امور نظامی به این باور اند که با این استراتژی، مخالفین مسلح حکومت افغانستان قوی‌تر شدند و مناطق وسیع را تصرف کردند.

زمستان‌های سال‌های گذشته، زمان کاهش جنگ‌ها و بهار فصل‌ افزایش خشونت‌ها بود ولی از سال ۲۰۱۴ به این‌طرف که شماری زیاد از نیروهای خارجی از افغانستان خارج شدند، در زمستان‌ هم جنگ گرم بوده و زمستان امسال فصل خونین در افغانستان بود.

جاوید کوهستانی کارشناس امور نظامی می‌گوید با در نظرداشت افزایش خشونت‌ها در افغانستان نیاز افزایش قوای خارجی در این‌کشور بیشتر از گذشته وجود دارد.

جاوید کوهستانی کارشناس امور نظامی
جاوید کوهستانی کارشناس امور نظامی

وی گفت:

"شورشیان در فصل زمستان که هیچ وقت فصل جنگی نبوده حملات تعرضی‌شان را ادامه می‌دهند. نیروهای ما در حالت جنگ دفاعی در اطراف لشکرگاه و بعضی ولایات دیگر قرار دارند. این نشان می‌دهد که ما وقتی در فصل زمستان که شورشیان کمتر می‌توانستند مانور داشته باشند دچار یک درگیری شدید هستیم، از جامعه بین‌المللی می‌طلبد که نیروهای‌شان را افزایش دهند."

آقای کوهستان پیش‌بینی می‌کند که شاید اداره جدید امریکا تصمیم اعزام قوای بیشتر به افغانستان را بگیرد.

در داخل امریکا نیز نظریات مختلف در مورد ارسال عساکر بیشتر به افغانستان موجود است.

دانیل ال دیویس یک کارشناس امور نظامی امریکایی که در افغانستان خدمت کرده‌است می‌گوید، در حلقات بلندپایه امریکا حال تقریباً همه به این باروند که تمام مشکلات شرق میانه و جنوب آسیا باید با قوه حل گردند ولی هیچ‌کس روی یک نظریه بدیل غور نمی‌کند.

دیویس در مقاله‌اش که در نشریه نشنل انترنست به نشر رسیده، ارسال قوای بیشتر به افغانستان را به حیث یک مثال برای همین نظریه‌اش گرفته و می‌گوید، از مبارزه شانزده ساله علیه گروه‌های افراطی در افغانستان و عراق و از نتایج عملیات کُند قوای خارجی، باید برای جلوگیری از تکرار این استراتژی کار گرفت.

دیویس این استراتژی را به شکل مکمل ناکام می‌خواند.

برعکس نشریه ستار تربیون چاپ امریکا نوشته است که جنگ افغانستان بعد از شانزده سال از چشم و ذهن امریکا افتاده است ولی هشدار می‌دهد که غفلت در این زمینه خطر بزرگ را در قبال خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG