لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

حقجو: استراتژی ملی صادرات افغانستان ظرف ۶ ماه ترتیب می‌شود


وزار‌ت‌های سکتوری در بخش اقتصاد تهیه استراتژی ملی صادرات را یک ضرورت خوانده و می‌گویند که کار بالای این استراتژی را به همکاری کارشناسان و تجار افغان در ۳۴ ولایت کشور آغاز می‌کنند.

قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که این استراتژی تا شش ماه آینده تکمیل می‌گردد، کاری که به باور وی افغانستان را به طرف رقابت اقتصادی سوق می‌دهد.

وی می‌گوید که تولیدات و محصولات زراعتی افغانستان در سطح بین‌المللی از شهرت خوبی برخوردار است اما برای جهانی ساختن آن باید روی کمیت، کیفیت و قیمت آن کار صورت گیرد.

قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان
قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت:

"اگر ما این استراتژی را می‌سازیم یک استراتژی خواهد بود که با توجه به واقعیت‌های افغانستان و با توجه به نیازمندی‌های که امروز ما داریم ما باید اقتصاد متکی به خود داشته باشیم چرا که کمک‌های جهان می‌آمد به شکل مصنوعی ما را بی‌نیاز ساخته بود از این‌که یک صادرات قوی داشته باشیم اما ما امروز بیشتر در تهدید اقتصادی قرار داریم."

آقای حقجو این اظهارات را روز دوشنبه در نشست دو روزه تهیه استراتژی ملی صادرات که به اشتراک متشبثین خصوصی و تجار ملی در کابل برگزار شده بود، بیان کرد.

قالین، میوه خشک و تازه، محصولات زراعتی، محصولات حیوانی و صنایع دستی بخش عمده صادرات افغانستان را تشکیل می‌دهند.

اما به باور مقامات افغان، در حالی‌که افغانستان پنج درصد صادرات دارد اما واردات آن از دیگر کشورها به نزدیک به ۹۵ درصد می‌رسد.

مقامات افغان این اقدام را در حالی انجام می‌دهند که اخیراً افغانستان عضویت سازمان جهانی تجارت و اتاق تجارت بین‌المللی را کسب نمود.

عتیق‌الله نصرت رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که در حال حاضر نبود کیفیت معیاری، موافقه با بسیاری از کشورها، نبود بانک‌های انکشافی در داخل کشور و سرد خانه‌ها برخی از مشکلاتی اند که صادرات افغانستان را محدود ساخته‌است.

فرانس مایکل ملیبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان
فرانس مایکل ملیبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان

فرانس مایکل ملیبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان در این نشست گفت که اتحادیه اروپا در خصوص حل این مشکلات و ساختن استراتژی با افغانستان همکاری می‌کند.

با این همه تاج محمد اکبر رئیس پوهنځی اقتصاد پوهنتون کابل هر چند این اقدام حکومت را نا وقت می‌داند اما می‌گوید که این استراتژی باید همه‌جانبه تهیه گردد.

وی گفت:

"استراتژی چیزیست که برای رشد اقتصاد و پیشرفت و روآوردن به تولیدات و همچنان برای کاریابی مفید بوده و عواید ملی را بلند ببرد، سطح فقر را کاهش دهد، واردات ما را از ۹۵ درصد کم بسازد و کم از کم باید توازن پیدا کند."

محمد ظریف یادگاری معاون اتحادیه صادرات قالین می‌گوید که این استراتژی به اموال افغانی هویت خواهد داد اما در عین حال وی می‌گوید که مطمئن به عملی شدن آن نیست.

آقای یادگاری تأکید می‌کند که وزارت‌های سکتوری باید در عملی ساختن این استراتژی بخصوص در بخش روابط تجارتی با کشورهای همسایه روی حل مشکلات کار کنند تا این‌که صادرات مصون باشد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG