لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

کار دیزاین و انجنیری پروژه تاپی در افغانستان آغاز می‌شود


یک کمپنی جرمنی به همکاری حکومت افغانستان کار دیزاین و انجنیری پروژه (تاپی) را در افغانستان آغاز می‌کند.

تفاهم‌نامه آغاز دیزاین و انجنیری این پروژه روز سه شنبه میان مسئولان افغان گاز و کمپنی جرمنی به حضورداشت رئیس جمهور غنی در ارگ ریاست جمهوری امضا شد.

مقامات افغان آغاز کار دیزاین و انجنیری پروژه تاپی را گام بزرگ در جهت وصل شدن کشورهای دخیل در این پروژه با کشورهای اروپایی دانسته و تأکید می‌کنند که تلاش‌ها در جهت تکمیل شدن این پروژه ادامه دارد.

همایون قیومی مشاور رئیس جمهور در امور زیربنا، در مراسم امضای تفاهم‌نامه افتتاح کار دیزاین و انجنیری پروژه تاپی گفت که با تکمیل شدن این پروژه پیشرفت‌های خوب اقتصادی در امتداد همین دهلیز بوجود خواهد آمد.

وی گفت:

"امروز بسیار جای خوشی است که برای تکمیل شدن این پروژه ملی و منطقوی گام بزرگ را بر می‌داریم و تفاهم‌نامۀ آغاز کار این پروژه را امضا می‌کنیم، این نه‌تنها پایپ‌لاین است که ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را با هم وصل می‌سازد بلکه این دهلیزی برای فایبر نوری می‌باشد که این چهار کشور را با اروپا وصل می‌کند."

در مراسم افتتاح کار دیزاین و انجنیری پروژه تاپی برعلاوه مقامات افغان، سفرای کشورهای ترکمنستان، پاکستان و هند در کابل نیز حضور داشتند.

بر اساس معلومات وزارت معادن و پطرولیم افغانستان، کمپنی جرمنی (ای.ال.اف‌‌) کار دیزاین و انجنیری پروژه را به عهده داشته و حکومت افغانستان سهولت‌ها را در بخش‌های مختلف به شمول امنیت فراهم می‌سازد.

غزاله حبیب یار سرپرست وزارت معادن و پطرولیم افغانستان
غزاله حبیب یار سرپرست وزارت معادن و پطرولیم افغانستان

غزاله حبیب‌یار سرپرست این وزارت در این نشست گفت که بحث‌ها روی این پروژه میان وزارت‌های ذیربط آغاز گردیده و این پروژه در دو مرحله عملی می‌گردد.

وی گفت، مرحله نخست شامل تنظیم مدیریت امنیت پروژه، نهایی سازی موافقت‌نامه‌ها مطالعات محیط زیستی پروژه، ماین روبی، سروی جزئیات مسیر پایپ‌لاین و استملاک زمین بوده و مدت یکسال را در بر می‌گیرد.

به گفته وی، در مرحله دوم ساخت و ساز پروژه به شکل اساسی آن آغاز می‌گردد و افزود که تصدی افغان گاز کابل آموزش کارگران ماهر را در این راستا آغاز کرده‌است.

پروژه پایپ‌لاین تاپی سال گذشته به شرکت مقامات کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در شهر عشق‌آباد ترکمنستان رسماً افتتاح گردید.

پروژه تاپی، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هندوستان انتقال می‌دهد.

از جمع ۱۸۰۰ کیلومتر پایپ‌لاین تاپی، ۷۳۵ کیلومتر آن از ولایات هرات، فراه، هلمند و کندهار عبور می‌کند که افغانستان سالانه از مدرک ترانزیت این پروژه ۴۰۰ میلیون دالر عاید بدست می‌آورد.

مراد امانوف رئیس عامل شرکت تاپی لمیتد کشور ترکمنستان نیز در این نشست افتتاحیه از پیشرفت‌ها در خصوص کار پروژه تاپی معلومات داده و این پروژه را باعث ایجاد ثبات اجتماعی در منطقه خواند.

وی افزود:

"در حال حاضر ترکمن گاز برخی کارها را تکمیل کرده، اسناد مربوط به انجنیری و مراحل دیزاین تکمیل شده‌است، حمایت افغانستان بسیار مهم است هماهنگی میان کشورهای منطقه بسیار مهم است تا این‌که در مسایل تخنیکی کدام مشکلی بوجود نیاید و پروژه به‌گونه موفقانه تکمیل شود."

وی به نمایندگی از کشور ترکمنستان گفت که آن‌کشور به تطبیق این پروژه متعهد است و این شرکت مشوره‌ را بخاطر مسایل مالی این پروژه نیز با برخی جوانب آغاز کرده‌است.

عبدالله واحدیار کارشناس اقتصادی افغان روی تأمین امنیت مرحله دیزاین این پروژه تأکید کرده به حکومت سفارش می‌کند که در این راستا باید همکاری مردم در مسیرهای را بدست آورد که پایپ‌لاین گاز از آن‌ مناطق عبور می‌کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG