لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

پنس: ترمپ منتظر پیشرفت واقعی افزایش مصارف دفاعی اعضای ناتو است


به دنبال دخالت روسیه در اوکرایین در سال ۲۰۱۴ رهبران ناتو تصمیم گرفتند مصارف دفاعی‌شان را افزایش داده و دو در صد «جی دی پی» شان را برای امور دفاعی تخصیص بدهند ولی تنها ۵ کشور به این هدف دست یافته‎اند که این مسئله منتج به عکس‌العمل اداره جدید امریکا شده‎است.

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا می‎گوید، ترمپ از کشورهای ناتو انتظار دارد تا پایان امسال در بخش افزایش مصارف دفاعی که این پیمان روی آن توافق نموده‎است، به پیشرفت واقعی دست یابند.

پنس: رئیس جمهور ترمپ تاپایان امسال انتظار پیشرفت واقعی را در این زمینه دارد.
پنس: رئیس جمهور ترمپ تاپایان امسال انتظار پیشرفت واقعی را در این زمینه دارد.

پنس دیروز در بروکسل گفت:

"رئیس جمهور و مردم امریکا از پیمان ما انتظار دارند، به تعهد شان پابند بوده و برای دفاع مشترک ما کار بیشتر کنند. رئیس جمهور ترمپ تا پایان امسال انتظار پیشرفت واقعی را در این زمینه دارد."

رئیس جمهور امریکا پیمان ناتو را مورد انتقاد قرار داده و آن را یک مانع خوانده‎است و هم از آنعده اعضای ناتو انتقاد کرده‎است که نتوانسته‎اند ۲ درصد «جی دی پی» یا تولید ناخالص داخلی‌شان را در امور دفاعی مصرف کنند.

مایک پنس گفت:

"اگر پلان دارید به هدف برسید باید تلاش‎ها را شدت بخشید، اگر تا حال پلان ندارید پلانی را طرح کنید و این سخنان من است، نه از رئیس جمهور ترمپ، حال زمان عمل است نه الفاظ."

آقای پنس قبل از این بیاناتش روی تعهد امریکا به متحدین اروپایی ناتو تأکید نموده و گفت، ما واضحاً باید در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی متحدین اروپایی ما مصمم باشیم.

وی بعد از شرکت در کنفرانس مونشن وارد بروکسل شد، جای که وی به رهبران ناتو و اتحادیه اروپا روی حمایت رئیس جمهور ترمپ، تأکید کرد.

پنس در مونشن روی خواست ترمپ از متحدین ناتو تأکید کرد تا سهم‌شان در بخش تقسیم بار دفاعی را ادا کنند.

او همچنان گفت، تنها ۵ عضو ناتو توانسته‎اند به هدف تعیین شده سال ۲۰۱۴ برسند که همانا مصرف دو در صد «جی دی پی» شان در امور دفاعی در یک دهه است.

از جمله ۲۸ عضو ناتو تنها ۵ کشور توانسته‎اند به این هدف برسند که شامل امریکا، بریتانیا، پولند، ایستونیا و یونان میباشند.
از جمله ۲۸ عضو ناتو تنها ۵ کشور توانسته‎اند به این هدف برسند که شامل امریکا، بریتانیا، پولند، ایستونیا و یونان میباشند.

پنس گفت چندین عضو ناتو هیچ پلانی برای رسیدن به این هدف ندارند.

او افزود:

"امریکا سهم ما را ادا خواهد کرد. ولی دفاع اروپا به تعهد اروپایی نیاز دارد. در اجلاس ناتو در ویلس در سال ۲۰۱۴ هر ۲۸ عضو ناتو وعده حرکت به سمت مصرف حد اقل ۲ درصد «جی دی پی» شان در بخش دفاعی را در جریان یک دهه دادند."

ترمپ در جریان کاندیداتوری‌اش مکرراً گفت که این‌ بار و مسئولیت برای مدت طولانی بین متحدین ناتو به‌طور عادلانه تقسیم نشده‎است و این مسئله باید پایان یابد.

بعد از دخالت روسیه در اوکراین ناتو تصمیم گرفت مصارف دفاعی را افزایش دهد و دو در صد «جی دی پی» هر عضو را برای مصارف دفاعی تخصیص دهد ولی پیشرفت درین زمینه خیلی کند بود.

از جمله ۲۸ عضو ناتو تنها ۵ کشور توانسته‎اند به این هدف برسند که شامل امریکا، بریتانیا، پولند، ایستونیا و یونان می‌باشند.

دونالد توسک رئیس شورای اتحادیه اروپا بعد از گفت‌وگوهای پنس دیروز در بروکسل گفت، اتحادیه اروپا بالای حمایت صمیمانه و صریح اداره ترمپ حساب می‎کند.

توسک افزود، ما مانند گذشته بر حمایت واشنگتن از یک اروپای متحد حساب می‎کنیم.

پنس در پاسخ به آنچه وی تلاش روسیه برای ترسیم دوباره سرحدات اروپا خواند، روی ادامه حمایت کشورش از اروپا تأکید کرد.

XS
SM
MD
LG