لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

وزارت اطلاعات و فرهنگ: رشد زبان مادری سبب وحدت ملی می‎شود


روز جهانی زبان مادری از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ روز سه شنبه در کابل تجلیل گردید.

مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ در نشستی که به همین مناسبت برگزار شده بود زبان مادری را در جهت آموزش سالم ذهنی، پیشرفت و خلاقیت اطفال مهم خوانده و تاکید کردند که رشد زبان مادری سبب وحدت ملی می‎گردد.

این وزارت می‎گویند که نوشتن و یاد گرفتن زبان مادری به اطفال این توانایی می‎دهد، تا آنان در زندگی پیشرفت کرده و از خود خلاقیت داشته باشند.

اطفال افغان
اطفال افغان

رسول باوری معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان درین نشست گفت:

"هر کسی‎که به زبان مادری خود آموزش می‎بیند فیصدی دانش آن‎ها نسبت به کسانی بلند است که به زبان‎های دوم و یا سوم تکلم می‎کنند، انسان هویت خود را در زبان مادری خود پیدا می‎کند و برای ساده شدن افاده هم مهم است، این‎که یک زبان از دیگر بهتر نیست یک انسان هم از دیگری بهتر نبوده و یک انسان هم از انسان دیگر کمتر نیست."

باوری همچنان گفت که برخی خانواده‎ها و حلقات بیرونی تلاش می‎کنند که میانزبان‎ها در کشور تفاوت ایجاد کنند اما وی می‎گوید که این کار درست نبوده و بر وحدت ملی در کشور آسیب می‎رساند.

به اساس معلومات سخنرانان در این نشست مردم افغانستان بهبیش از ۳۰ زبان صحبت می‎کنند که از جمله دری و پشتو زبان رسمی کشور و ازبکی، ترکمنی، بلوچی، پشه یی، نورستانی و پامیری زبان‎های رسمی سوم می‎باشند.

تدریس به زبان مادری برای اطفال در قانون اساسی حق آنان خوانده شده‎است.

روز جهانی زبان مادری همه ساله به تاریخ بیست و یکم فبروری مطابق به اصول یونسکو در اکثر کشورهای جهان تجلیل می‎گردد.

در پیام رئیس جمهور غنی کهبه مناسبت روز جهانی زبان مادری در نشست روز سه شنبه فرستاده شده بود بر ارگان‎های ذیربط تاکید شده بود که سهولت‎ها برای اطفال در مراکز تعلیمی بخاطر یاد گرفتن زبان مادری شان فراهم گردد.

تدریس به زبان مادری برای اطفال در قانون اساسی حق آنان خوانده شده‎است.
تدریس به زبان مادری برای اطفال در قانون اساسی حق آنان خوانده شده‎است.

برخی از سخنرانان بالای حکومت انتقاد کردند که به این موضوع مهم توجه لازم نکرده‎است.

اما مسئولان وزارت معارف افغانستان می‎گویند که بخاطر یاد گرفتن زبان مادری برای شاگردان در مکاتب کشور از چند سال به این طرف تلاش‎های عملی را آغاز کرده‎اند که در برخی از مکاتب نیز تطبیق شده‎است.

محمد ابراهیم شیواری معین تدریسی وزارت معارف درین مورد به رادیو آزادی گفت:

"کتاب‎ها تا صنف نهم به زبان سوم چاپ شده‎است و کتاب‎ها برای صنوف دهم، یازدهم و دوازدهم نیز آماده چاپ می‎باشد و در سال جاری چاپ میشود، مسئله تریننگ استادان برای زبان سوم در جریان است و ما برای آنان بست‎ها را پیدا می‎کنیم بخاطریکه این حق قانونی طفل است و هیچکس نباید از آن محروم باشد."

وزارت معارف نیز تاکید می‎کند که در کنار تلاش‎های وزارت معارف در بخش تدریس زبان مادری علاقه مندی نهادهای مدنی و خانواده‎ها نیز از شرط‎های اساسی بوده و باید این زمینه همکاری صورت گیرد.

مسئولان این وزارت همچنان می‎گویند که این پروسه در افغانستان جدید است و با گذشت زمان گسترش پیدا خواهد کرد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG