لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

بابر فرهمند: نیروهای امنیتی اطراف منزل جنرال دوستم را ترک کرده‌اند


افراد نزدیک به جنرال دوستم می‌گویند، نیروهای امنیتی که در چهار اطراف منزل معاون اول ریاست جمهور در منطقه شیرپور جابجا شده بودند، شام دیروز دوباره منطقه را ترک کرده و تجهیزات‌شان را هم از منطقه بیرون کشیدند.

دیروز شماری از نیروهای امنیتی افغان مجهز با اسلحه خفیف و ثقیل در اطراف منزل جنرال دوستم جابجا شدند که به نظر می‌رسید، منزل معاون اول ریاست جمهوری را محاصره کرده‌اند.

اما عنایت‌الله بابر فرهمند رئیس دفتر جنرال دوستم در صحبت با رادیو آزادی رد کرد که گویا نیرو‌های مسلح افغان منزل جنرال دوستم را محاصره کرده‌اند.

اما به گفته وی، آن‌ها نمی‌دانند که این تعداد قوای امنیتی در اطراف منزل جنرال دوستم برای چه هدفی جابجا شده‌ بودند؟

بابر فرهمند رئیس دفتر جنرال دوستم
بابر فرهمند رئیس دفتر جنرال دوستم

وی گفت:

"هرچند ما تلاش زیاد کردیم و با مسئولان درجه اول امنیتی مانند رئیس امنیت و مشاور امنیت ملی صحبت کردیم. ولی آن‌ها اظهار بی‌خبری کردند. بعداً متوجه شدیم که قوماندان گارنیزیون شهر کابل گفت، بر اساس کدام راپور در منطقه شیرپور جای که منزل جنرال صاحب دوستم موقعیت دارد، عملیات تلاشی را به راه انداخته‌اند."

رئیس دفتر جنرال دوستم در ادامه صحبت خود گفت، آن‌ها بدون این‌که دلیل جابجایی این نیرو‌ها را بدانند، این قوا منطقه را ترک کردند.

اما یک منبع معتبر دولتی به رادیو آزادی می‎گوید که عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور تا زمانی‎که دوسیه‌اش در مورد ادعای احمد ایشچی بررسی نشده حق ندارد که وارد دفتر کارش گردد.

این منبع گفته‎است که محاصره کردن خانه جنرال عبدالرشید دوستم از سوی نیروهای امنیتی همین مسئله بوده، بخاطری‌که عبدالرشید دوستم دو روز قبل به دفتر کارش رفته‎ بود.

این منبع که نخواست از وی نام گرفته شود گفت که درین مورد بعداً گارنیزیون کابل نیز اعلامیۀ را منتشر خواهد کرد.

به گفته این منبع، نیروهای امنیتی در این تلاش‎اند تا ۹ تن از محافظین جنرال دوستم را که از سوی لوی څارنوالی حکم بازداشت‌‌شان به نیروهای امنیتی صادر شده، برای تحقیقات به این ارگان حاضر سازند.

در این میان گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون کابل به رادیو آزادی گفته بود که آن‌ها در آن‌جا یک برنامه امنیتی دارند، اما در مورد این برنامه امنیتی وضاحت نداد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز می‎گوید، جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان دیروز در سخنرانی در منزل‌اش به دوستان خود گفت، هر اقدام بر ضد وی حکومت را تضعیف می‌کند.

جنرال دوستم افزود، هیچ‌گاه به افراد مسلح خود بر خلاف نیروهای امنیتی افغان امر نمی‌دهد.

خبرگزاری رویترز از قول جنرال دوستم می‌نویسد که می‌گوید:

"پیام من به رئیس جمهور این‌است که وحدت ملی را حفظ کند."

قبل از این، تعدادی از سفرای کشورهای خارجی در افغانستان به شمول سفیر ایالات متحده امریکا به خاطر اتهامات وارده بر دوستم از سوی والی پیشین جوزجان احمد ایشچی شدیداً ابراز نگرانی کرده بودند و لوی څارنوالی افغانستان ماه گذشته امر احضار ۹ محافظ جنرال دوستم را صادر کرد.

بابر فرهمند رئیس دفتر مطبوعاتی دوستم می‌گوید، آن‌ها در این قضیه با لوی څارنوالی همکاری می‎کنند، اما صدور امر بازداشت ۹ تن از محافظان جنرال دوستم را رد کرد.

XS
SM
MD
LG