لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

دور تازه گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز صلح سوریه در ژینو آغاز می‌شود


قرار است دور تازه گفت‌وگوهای صلح در مورد سوریه روز پنجشنبه در ژینو آغاز شود.

این گفت‌وگوها به حمایت سازمان ملل‌متحد صورت خواهد گرفت.

با آن‌که این دور گفت‌وگوها بهترین زمینه سالیان اخیر برای حل بحران سوریه شمرده می‎شود، سؤال اساسی برخی کارشناسان اینست که:

"آیا در این گفت‌وگوها (عدالت) به نام (صلح) قربانی خواهد شد؟"

به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، نکته هراس انگیز برای کسانی‎که در عرصه قوانین حقوق بشری فعال اند اینست که مسئله جوابگویی حتی یک نکته برجسته در آجندای این گفت‌وگوها نیست.

باقیمانده های جنگ سوریه
باقیمانده های جنگ سوریه

انور البونی (Anwar al-Bunni) یک حقوقدان مخالف رژیم سوریه، تلاش‎های دیپلوماتیک ژینور را "ضیاع وقت به هزینه خون مردم سوریه" خوانده‎است.

انور البونی از جمله افرادیست که برای ایجاد یک محکمه سوری تلاش می‎کند تا مجرمین جنگی نتوانند با معافیت از چنگ قانون فرار کنند.

انور البونی به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفته‎است:

"تا اکنون ما نتوانسته ایم نه به قربانیان و نه هم به مرتکبین جرایم یک پیام درست بفرستیم."

به گفته وی، زمانی‎که در حل بحران سوریه در مورد مجازات مجرمین، بازسازی و یا هم عودت مهاجرین صحبت می‎شود، به تلاش‎های همه‌جانبه جامعه جهانی نیاز است.

بر اساس یک گزارش سازمان عفو بین‌الملل که در ماه جاری نشر شد، رژیم سوریه حدود ۱۳ هزار تن را صرف در یک زندان شهر دمشق به دار آویخته‎است.

جنگ سوریه
جنگ سوریه

در چهارمین دور گفت‌وگوهای صلح که بین حکومت سوریه و مخالفان آن در شهر ژینو برگزار می‎شود، روی میکانیزم‎های تازه سیاسی و نظامی صحبت خواهد شد، این در حالیست که آزمون‎های گذشته به جای آن باقیست.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، بحران سوریه سیستم عدالت بین‌المللی که بعد از جنگ دوم جهانی به میان آمده‎است را به آزمون جدی مواجه ساخته‎است.

بخشی از آن به خاطریست که روسیه از تلاش‎های مراجعه سوریه به "محکمه بین‌المللی جرایم" جلوگیری کرده‎است، ولی در برخی کشورهای اروپایی به شمول جرمنی که اجتماع وسیع از مهاجرین سوری در آن زندگی می‎کند، تحقیق کننده‌گان در مورد قضایای متعدد اتهامات جرایم جنگی در سوریه تحقیق می‎کنند.

XS
SM
MD
LG