لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

عبدالله: کارت‎های فعلی رای دهی در انتخابات آینده پذیرفتنی نیست


هرچند حکومت وحدت ملی برای برگزاری انتخابات قدم‎های را برداشته اما رئیس اجرائیه می‎گوید که توزیع کارت‎های جدید رای دهی، تهیه لیست رای دهندگان و توزیع تذکره‎های برقی از شرایط مهم برای انتخابات آینده‎است.

رئیس اجرائیه افغانستان همچنان می‎گوید که استفاده از کارت‎های فعلی رای دهی در انتخابات آینده قابل قبول نیست.

عبدالله عبدالله که روز چهارشنبه در مراسم فراغت محصلان جمعیت اسلامی از پوهنتون‎ها شرکت کرده بود گفت که مردم در مورد انتخابات نگرانی دارند و آنان هم شرایط دارند.

عبدالله: در مورد انتخابات مردم تشویش دارند.
عبدالله: در مورد انتخابات مردم تشویش دارند.

او افزود:

"در مورد انتخابات مردم تشویش دارند، کارت‎های کهنه ده میلیونی یا بیست میلونی دیگر مورد قبول نیست و به کار گرفته نمی‎شود، لیست رای دهندگان مهم است و توزیع تذکره‎های الکترونیکی مهم است و انشاالله در روزهای نزدیک در مورد اش تصمیم نهایی گرفته شود."

هفته پیش برخی از مقام های پیشین حکومتی از حکوت خواستند تا برای انتخابات اقدامات لازم را روی دست گیرند.

حکومت وحدت ملی می‎گوید که تا کنون در زمینه آوردن اصلاحات انتخاباتی کمیشنران جدید کمیسیون‎های انتخاباتی را برگزیده، قانون جدید انتخابات را توشیح و کارهای عملیاتی برای برگزاری انتخابات نیز جریان دارد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که خواست شان از کمیسیون مستقل انتخابات اینست تا برای برگزاری انتخابات شفاف پلان شانرا تا اول ماه حمل به حکومت بسپارند.

با این همه صلاح الدین ربانی وزیر سلب صلاحیت شده وزارت امور خارجه و رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان که در این نشست حضور داشت گفت که مردم را در انتخابات آینده منسجم می‎کند.

عبدالله: جمعیت اسلامی افغانستان بخاطر جلوگیری از تجربه‎های تلخ انتخابات گذشته ثبت نام رای دهندگان را یک ضرورت مهم و حیاتی میداند.
عبدالله: جمعیت اسلامی افغانستان بخاطر جلوگیری از تجربه‎های تلخ انتخابات گذشته ثبت نام رای دهندگان را یک ضرورت مهم و حیاتی میداند.

او افزود:

"جمعیت اسلامی افغانستان بخاطر جلوگیری از تجربه‎های تلخ انتخابات گذشته ثبت نام رای دهندگان را یک ضرورت مهم و حیاتی دانسته و بر آن تاکید دارد و با استفاده از تجارب گذشته منسجم تر در انتخابات آینده ولسی جرگه و ریاست جمهوری به صحنه خواهیم آمد."

در حالی بر جدید شدن شدن سیستم انتخاباتی افغانستان تاکید می‎شود که به گفته صلاح الدین ربانی انتخابات سال ۲۰۱۴ افغانستان، پر از تقلب بود و باید تکرار نشود.

در همین حال شاه محمود مل عضو نهاد نظارتی از انتخابات به این باور است که حکومت انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها به بهانه شفافیت با تاخیر مواجه کرده اما کارهای انجام شده در این زمینه بسنده نبوده‎است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG