لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

پاکستان عملیات نظامی "رد الفساد" را در سرتاسر آن کشور اعلان کرد


اردوی پاکستان عملیات نظامی علیه تروریزم را در سرتاسر آنکشور اعلان کرده‎است.

آغاز عملیات موسوم به "رد الفساد" روز چهارشنبه توسط اردوی پاکستان اعلان شد.

این اقدام به دنبال چندین حمله مرگبار که در مناطق مختلف پاکستان بیش از یک صد کشته بر جا گذاشت، صورت می‎گیرد.

اردوی پاکستان اعلان کرده‎است که تمامی نیروهای امنیتی این کشور به خاطر راه اندازی عملیات علیه تروریزم به حالت آماده باش در آمده‎اند.

بر اساس خبرنامه وزارت دفاع پاکستان، نیروهای اردو، قوای هوایی، نیروهای بحری، ملیشه و سایر ارگان‎های امنیتی در عملیات "رد الفساد" شرکت خواهند کرد تا لانه‎های تروریزم را در آنکشور نابود کنند.

نیروهای اردو و پولیس پاکستان از یک هفته به این سو در وضعیت فوق العاده نظامی قرار داشتند و دیروز برای انجام عملیات نظامی دستور گرفتند.

در بیش از یک هفته گذشته در نتیجه حملات در چهار ایالت پاکستان، بیش از صد تن کشته شدند.

شهر لاهور در پنجاب، زیارت شهباز لال قلندر در سند، شهر کویته در بلوچستان و چارسده در خیبر پشتونخواه، شاهد حملات مرگبار انفجاری بودند.

با حدود هشتاد قربانی، بیشترین آسیب را شام پنجشنبه گذشته، خانقاه یا زیارت شهباز لال قلندر در ایالت سند متحمل شد.

پیش از این ماروی میمن رهبر مسلم لیگ نواز گفته بود که کشورش از دشمنان پاکستان انتقام خواهد گرفت:

" ما همه قصد داریم که در این مبارزه تا اخیر بجنگیم که در آن بدون شک برنده خواهیم شد. این گونه تلفاتی را که داشتیم، یعنی قربانی در میان زنان و کودکان، همه را شاهد بودیم. هیچگاه این را نخواهیم بخشد و فراموش هم نخواهیم کرد. از هر دشمن پاکستان انتقام خواهیم گرفت."

تحلیلگران به این باور اند که اردوی پاکستان با اقدام به عملیات نظامی در سرتاسر اینکشور، می‎خواهد فعالیت‎ها و حرکت‎های شورشیان را محدود سازد.

طلعت مسعود جنرال متقاعد و آگاه امور دفاعی در پاکستان به خبرگزاری فرانس پرس گفته‎است این عملیات پناهگاه‎های شورشیان را در ایالت پنجاب هدف قرار می‎دهد و روی تحرکات آن‎ها محدودیت شدید وضع می‎کند.

حملات پیهم در پاکستان با واکنش‎های زیادی به همراه شد و رئیس جمهور افغانستان از نخستین رهبرانی بود که با رهبری و مردم آن کشور همدردی کرد و گفت که نباید هیچ تفکیکی میان تروریزم خوب و بد وجود داشته باشد.

در تازه ترین واکنش جهانی، دیوید هیل سفیر امریکا در اسلام آباد روز چهارشنبه در دیدار با اعزاز احمد چوهدری معاون وزارت خارجه پاکستان، ضمن نکوهش حملات اخیر در آنکشور، تاکید کرد که ایالات متحده با پاکستان همکار خواهد بود تا شبکه‎های تروریستی را نابود کند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG