لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

رئیس اجرائیه: صلح با طالبان مشروط بر همکاری پاکستان است


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان ابراز امیدواری می‎کند که صلح با طالبان ممکن است.

اما عبدالله عبدالله تاکید می‎ورزد که پاکستان باید لانه‎های تروریزم را نابود کند.

آقای عبدالله در حالی گفتگوهای صلح را مشروط به همکاری پاکستان می‎داند که اسلام آباد از کابل خواسته تا ده‎ها تن را به مقام‎های پاکستانی تحویل دهد.

افغانستان هم یک لیست ۸۵ نفری را با مراکز شان در پاکستان، به اسلام آباد سپرده‎است.

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان ابراز امیدواری می‎کند که با طالبان هم مانند حزب اسلامی صلح خواهد شد.

عبدالله عبدالله روز چهارشنبه با هیئت پارلمان اروپا از گفتگوهای احتمالی با طالبان سخن گفت اما تاکید کرد که برای رسیدن به صلح پایدار، همکاری پاکستان شرط اساسی است تا در آنکشور ریشه‎های تروریزم نابود شود.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت: آقای عبدالله در نشست دیروز تاکید کرد که نتیجه مذاکرات صلح، مشروط بر همکاری صادقانه پاکستان است.

فیصل: رئیس اجرائیه افغانستان گفت که حکومت افغانستان در پروسه صلح دستاورد داشت.
فیصل: رئیس اجرائیه افغانستان گفت که حکومت افغانستان در پروسه صلح دستاورد داشت.

او افزود:

" رئیس اجرائیه افغانستان گفت که حکومت افغانستان در پروسه صلح دستاورد داشت و آن دستاورد امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بود. او گفت تلاش حکومت افغانستان بخاطر صلح با طالبان هم جریان دارد. اما این تلاش‎ها تا وقتی که حمایت از تروریستان و طالبان قطع نشود، فایده لازم نخواهد داشت. بنا وی تاکید کرد که پاکستان باید از حمایت گروه‎های تروریستی، مشخصاً طالبان، دست بردارد تا پروسه صلح در افغانستان نتیجه بدهد."

شماری از مقام‎های حزب اسلامی می‎گویند، انتظار دارند که رهبر شان گلبدین حکمتیار تا دو هفته آینده به کابل بیاید.

در گفتگو با رئیس اجرائیه، هیئت پارلمان اروپا تاکید کرده که تلاش‎ها در بخش تامین صلح و امنیت در افغانستان، جز از ماموریت اتحادیه اروپا در این کشور است و به این تلاش‎ها ادامه داده خواهد شد.

عبدالله عبدالله در یک دیدار جداگانه در قصر سپیدار با سیلوا توری فرینا قوماندان مشترک عملیاتی ناتو در افغانستان، تاکید کرد که لانه‎های تروریستان در آنسوی خط دیورند از بین برده شود.

به دنبال حملات اخیر و چهار انفجار مرگبار در پاکستان در جریان یک هفته گذشته، اسلام آباد یک لیست ۷۶ نفری را به افغانستان سپرد تا آن‎ها را به پاکستان بسپارد.

سپس در جریان این هفته، حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد به رادیو آزادی گفت لیست ۸۵ تن و ۳۲ مرکز را به پاکستان سپرده و آن کشور هم تعهد کرده‎است که در این بخش همکاری خواهد کرد.

با این هم سفیر افغانستان می‎گوید که رهبری و مقام‎های افغان در حال حاضر منتظر عملکرد و برخورد اسلام آباد استند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG