لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

کشمکش‎های دو شرکت کار اعمار بند برق پوزه‌لیچ غور را کند کرده‎است


دو سال قبل حکومت اولین گام عملی را جهت روشن ساختن خانه‎های تاریک غوریان برداشت و کار ساخت بند برق "پوزه‎لیچ" را بر فراز دریای هریرود در ۹ کیلومتری شرق شهر فیروزکوه آغاز کرد.

مسئولان ریاست آبیاری غور می‎گویند کشمکش‎ها میان دو شرکت قرار داد کننده بند برق پوزه لیچ کار آن را کند کرده است.

به گفته آنان این کشمکش‌ها بر سر سود و زیان این شرکت‎هاست و از دو ماه به این سو جریان دارد.

محمد امین وکیل رئیس آبیاری غوری می‎گوید از دو ماه به این بر اساس اختلافات بین شرکت روس الکترو قرار داد کننده اصلی بند برق پوزه لیچ و شرکت افغان شاهین که مسئولیت تطبیق این پرژه را از شرکت روس الکتریک به عهد ه گرفته‎است، سبب کندی کار این پروژه گردیده‎است.

در صورت تکمیل شدن این بند برق، قدرت تولید ۴،۵ میگا وات برق را خواهد داشت.
در صورت تکمیل شدن این بند برق، قدرت تولید ۴،۵ میگا وات برق را خواهد داشت.

وکیل می‎گوید که این اختلافات در بین این شرکت‎ها به دلیل سود و زیان این پروژه صورت گرفته‎است.

وی به رادیو آزادی میگوید:

" از دو سال به این طرف جنجال‎های بین شرکت روس‎اکترو و شرکت افغان شاهین قرار داد کننده دوم این پروژه جریان دارد که این جنجال بیشتر روی سود و زیان پول این پروژه است که سبب کندی کار گریده‎است."

از سوی هم نماینده‎های مردم در شورای ولایتی این ولایت کشمکش‎ها در کار این بند را یک معمای پیچیده عنوان می‎کنند.

عبدالبصیر قادری معاون شواری ولایتی می‎گوید که دستان شماری از سیاست مداران نیز در چنگونگی کار این بند برق دخیل است.

قادری می‎گوید شرکت افغان شاهین که مسئولیت تطبیق این پروژه را از شرکت روس الکترو قرار داد کننده اصلی این پروژه به عهده گرفته بود اکنون در کارش نا کام گردیده و قرار است تا قرارداد با این شرکت لغو شود اما برخی از افراد زورمند در مرکز کشور مانع این کار می‎گردند.

وی می‎گوید:

" شرکت افغان شاهین قرارداد کننده دوم پروژه است که از روس الکترو گرفته‎است و درین اواخر راپورهای را از فیصدی بالای کار به روس الکترو فرستاده بود تا پیسه خوده دریافت کنده که بعدا شرکت روس الکترو هیئت را فرستاد تا از نزدیک برسی کند که در نتیجه هیآت گزارش داد که اصلا پنج فیصد کار پیش نرفته باز جنجال روس الکترو خواست تا قرار داد را با افغان شاهین فسخ کند بعدا وکیل‎های پکتیا و جنرال قدرت که صاحب شرکت افغان شاهین هستند مداخله کردند وهمین قسم مانده است نگران از توقف کا نیز وجود دارد."

غور از ولایت های است که پیشرفت خیلی اندک در آن صورت گرفته است.
غور از ولایت های است که پیشرفت خیلی اندک در آن صورت گرفته است.

معاون شورای ولایتی غور تاکید دارد در صورتی‎که کار این بند برق که یکی از نیازمندی‎های اولیه شهروندان غوری است توقف گردد آنان با حکومت قطع رابطه خواهند کرد.

با این حال انجینر عزیز الله مسئول شرکت افغان شاهین می‎گوید که علت کندی در روند کار این بند تغیر در دیزاین آنمی‎باشد که بعد از قرار داد برآن وارد گردیده‎است.

به گفته مسئول این شرکت آنا ن درحالت کار این پروژه را ادامه می‎دهند که یا قیمت این پروژه افزایش یابد و یا هم دیزاین اولی این پروژه تطبیق گردد.

او افزود:

" در دیزان تغیر آمده او چیزی که قرار داد شده بعدا دیزاین دیگر فرستاده شده که تطبیق ای دیزاین جدید ضرورت به پول زیاد دارد به همین اساس یا باید دیزاین اول پروژه کار شود و یا این که قیمت بالا برود در غیر این صورت شرکت افغان شاهین کار کرده نمی‎تواند چون به ضررش است."

کاربند برق پوزه لیج دو سال قبل با هزینه ۱۵،۴ میلیون دالر توسط شرکت روس الکتریک قرار داد و کارش آغاز گردید. در صورت تکمیل شدن این بند برق، قدرت تولید ۴،۵ میگا وات برق را خواهد داشت.

قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG