لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

وزارت دفاع: کشورهای همسایه از تمام توان علیه تروریزم کار بگیرند


وزارت دفاع افغانستان از تمام کشورهای همسایه می‎خواهد تا در جنگ برعلیه تروریزم صادقانه عمل کردهو از تمام توان شان در این جنگ کار گیرند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت اگر کشورهای همسایه در جنگ با تروریزم بر خورد دو گانه نکنند به گفته وی صلح سراسری در منطقه تامین می‎گردد.

مسئولان این اظهارات را پس از آن مطرح می‎کنند که به تازگی پاکستان عملیات نظامی را تحت نام (رد الفساد) علیه تروریستان در آن کشور آغاز کرده‎است.

رادمنش: این به وقت ضرورت دارد.
رادمنش: این به وقت ضرورت دارد.

این که این عملیات در پاکستان، افغانستان و منطقه تاثیر مثبت را خواهد داشت یا نه محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع در مورد می‎گوید:

"این به وقت ضرورت دارد تا ببینیم که این عملیات عامل تامین امنیت در پاکستان، منطقه و افغانستان بخصوص دو طرف خط فرضی است یا نا امنی اما ما باید انتظار بکشیم که نتیجه آن چه گونه ارزیابی می‎گردد."

اردوی پاکستان با پخش خبرنامه گفته‎است که تمام نیروهای این کشور به شمول نیروهای پیاده، هوایی و دریایی درعملیات نظامی سهم می‎گیرند تا لانه‎های تروریزم را در این کشور از بین ببرند.

پاکستان پس از آن از آغاز عملیات نظامی خبر می‎دهد که اخیرا به اثر حملات تروریستی در بخش‎های مختلف این کشور بیش از صد تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

در عین حال برخی از اعضای ولسی جرگه می‎گویند که پاکستان باید این عملیات جدید نظامی را در هماهنگی با افغانستان انجام بدهد.

صالح محمد صالح یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که اگر پاکستان به راستی بخواهد با تروریزم مبارزه کند تاثیر مثبت بالای هر دو کشور بجا خواهد گذاشت.

صالح: عملیات تشریفاتی نه بخیر افغانستان است و نه به خیر پاکستان.
صالح: عملیات تشریفاتی نه بخیر افغانستان است و نه به خیر پاکستان.

او افزود:

"هرگاه این عملیات درهماهنگی با افغانستان انجام شود و مشکلات که افغانستان با آن روبرو است با آن‎ها شریک ساخته شود و پاکستان صادقانه بخواهد که این عملیات انجام شود درین کار خیر افغانستان و پاکستان در بخش تامین امنیت است اما این‎که عملیات تشریفاتی نه بخیر افغانستان است و نه به خیر پاکستان نیاز است که پاکستان واقعا این عملیات را براه بیندازد تا دست آورد آن به جهان، مردم پاکستان و مردم افغانستان هویدا گردد."

از سوی دیگر برخی از کارشناسان افغان راه اندازی این عملیات نظامی از سوی پاکستان را یک بازی سیاسی خوانده و می‎گویند که این کشور پیش از این نیز عملیات را تحت نام (ضرب عضب) و دیگر عملیات‎های مشابه را انجام داده‎استاما نتیجه مثبت در قبال نداشته‎است.

محمد یوسف همتیک تن از کارشناس نظامی به رادیو آزادی گفت که پاکستان همیشه با راه اندازی این گونه عملیات‎های نمایشی از جهان امتیاز بدست آورده و در نتیجه تنها تروریستان را سرکوب کرده‎است تهدید برای امنیت و منافع پاکستان بوده‎اند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG